ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΠΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΝ
ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΓΡΗΓΟΡΙΟ ΤΟΝ Ε’
ΩΣ ΤΟΥΡΚΟΦΙΛΟ ΚΑΙ ΠΡΟΔΟΤΗ
Και
τώρα μερικά ερωτήματα για όλους εκείνους που αβασάνιστα κατηγορούν τον
Γρηγόριον ως τουρκόφιλο και προδότη. Ίσως από ιδεολογική αγκύλωση...
α) Ο Μητροπολίτης Δέρκων,
Γρηγόριος και αυτός, ήταν ένας κληρικός που στην καρδιά του εκόχλαζε η
αγάπη για την πατρίδα. Συνυπέγραψε το κείμενο τού αφορισμού. Γιατί αυτή η
γενναία ψυχή δεν διαμαρτύρεται καθόλου, εάν είχε έστω και υπόνοιες, ότι ο Πατριάρχης είναι προδότης; Γιατί ενώ οδηγείται στο μαρτύριο δεν αντιδρά, δεν λέει τίποτα; Ήταν και αυτός προδότης;;
β) Ο «Λόγιος Ερμής», όργανο των Ελλήνων Διαφωτιστών στην Βιέννη, δημοσιεύει το κείμενο τού αφορισμού χωρίς τον παραμικρό σχολιασμό! Γιατί;; Αν εγνώριζαν οι Έλληνες Διαφωτιστές ή αν είχαν υπόνοιες ότι ο Πατριάρχης ήταν προδότης θα έγραφαν πολλά... Γιατί δεν έγραψαν το παραμικρό εναντίον τού Γρηγορίου;
γ) Ο Αλεξ. Υψηλάντης,
ο άμεσα θιγόμενος από το αφοριστικόν, όχι μόνον δεν διαμαρτύρεται, αλλά
λίγο αργότερα στις 8.6.1821, με ημερήσια διαταγή του απεκήρυξε τους
στρατιώτες του που δεν επέμεναν στον αγώνα για να εκδικηθούν το αίμα των
κατασφαγέντων... Πατριαρχών.1
Και όχι μόνον δεν διαμαρτύρεται, αλλά και χαρακτηρίζει το αίμα τού Πατριάρχου «ιερόν»! Αλλά και κανένας από τους Πελοποννησίους επαναστάτες δεν έγραψε τίποτα εναντίον τού Γρηγορίου, ούτε εξέφρασε το παραμικρό παράπονο! Όλοι ήξεραν!!!...
Γιατί; Και ακόμη γιατί προσπαθεί να πείσει άλλους, όπως τον Θ. Κολοκοτρώνη, με επιστολή τού 29.1.1821 ότι το αφοριστικό ήταν τέχνασμα και διπλωματικός ελιγμός τού Πατριάρχη;
δ) Ο Βούλγαρος Ιστορικός και ακαδημαϊκός Νικολάϊ Τοντόρωφ
(πρεσβευτής της Βουλγαρίας στην Αθήνα, 1977) «μας παρέχει την
πληροφορία ότι ο Πατριάρχης είχε στενές σχέσεις και επικοινωνία με
Βούλγαρους Φιλικούς, όπως με τον μεγαλέμπορο και επιχειρηματία από το
Γκάμπροβο, Χατζή Χρήστο Ράτσκωφ, ο οποίος είχε δανείσει στο Πατριαρχείο
100 χιλιάδες λέβα και είχε κρύψει στο μύλο του 40 φορτία με πυρίτιδα και
βόλια για τις ανάγκες της ελληνικής εξεγέρσεως».2 Και ερωτώ: Τι τα ήθελε τόσα χρήματα ο νηστευτής και λιτοδίαιτος Γρηγόριος; Πως συμβιβάζεται να είναι κανείς προδότης και τουρκοφάγος και συγχρόνως να επιχειρεί τέτοια «ανοίγματα», προετοιμάζοντας την εξέγερση των Ελλήνων;
ε) Δύο πρόσωπα, σύγχρονοι τού Γρηγορίου, ο Νικ. Σπηλιάδης και ο Μιχ. Οικονόμου, γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα αυτής της εποχής. Γιατί δεν γράφουν κάτι σχετικώς αν ο Γρηγόριος, όπως διατείνονται μερικοί εκτελούντες «διατεταγμένη υπηρεσία» ιστορικοί, ήταν προδότης και τουρκόφιλος;
Και όχι μόνον δεν γράφουν τίποτα, αλλά και εξαίρουν «τον πατριωτισμό, το πνεύμα της θυσίας, και την πολιτική ευθυκρισία του».3 Ότι ο αφορισμός δεν εκφράζει την βούληση τού Γρηγορίου, φαίνεται από την πληροφορία τού Μιχ. Οικονόμου για την ανάκλησή του σε μυστική τελετή 12 ημέρες μετά την κοινοποίησή του.4
στ) Όσοι αβασάνιστα τον κατηγορούν ως προδότη και τουρκόφιλον, δεν έχουν προσέξει μία κίνηση, ενδεικτική τού Γρηγορίου, ολίγα λεπτά προ τού απαγχονισμού του.
Ενώ η αγχόνη είναι περασμένη στο λαιμό του, αυτός εστράφη προς το
δυτικό μέρος τού ορίζοντος, προς την πατρίδα του τη Πελοπόννησο και ευλόγησε και με τα δύο του χέρια τον ορίζοντα, δηλ. τους Πελοποννησίους επαναστάτες!!
Έχουμε
10 Απριλίου και ο αγώνας της εθνεγερσίας έχει αρχίσει από τις 25
Μαρτίου. Αυτό για το οποίον αγωνίσθηκε, η έκρηξη της Επαναστάσεως, είναι
πραγματικότητα! Την Επανάσταση ευλογεί! Αλήθεια, τι έχουν να πουν οι κατήγοροι τού Γρηγορίου;
ζ) Ο θάνατος του, το μαρτύριο του, αποπνέει μια μεγαλοπρέπεια. Εβάδισε προς το μαρτύριο ήρεμος! Τρόπον τινά το επεζήτησε, ενώ θα μπορούσε να το αποφύγει. Ποθεί
το μαρτύριο!... Εγνώριζε πολύ καλά γιατί έχυνε το αίμα του! Μεγάλη
καρδιά! ΑΞΙΟΣ ποιμένας! Μπορούν οι κατήγοροι τού Γρηγορίου να μας
δείξουν παρόμοια περιστατικά προδοτών που πεθαίνουν γι' αυτό που
επρόδωσαν;
η) Τα γεγονότα της Επαναστάσεως στις Ηγεμονίες έγιναν γνωστά στους Τούρκους στην Πόλη την 1η
Μαρτίου. Η αποκήρυξη τού Υψηλάντη από τον Τσάρο και η άδειά του να
εκστρατεύσει Τουρκικός στρατός στις Ηγεμονίες έγινε στις 14 Μαρτίου.
Τελευταίος και μόλις στις 23 Μαρτίου ο Γρηγόριος αποκήρυξε τον Αλεξ.
Υψηλάντη. Όπως βλέπουμε, ο αφορισμός εκδόθηκε με τη μεγαλύτερη καθυστέρηση. Εκδόθηκε δηλαδή όταν η επανάσταση στις Ηγεμονίες είχε κριθεί, ενώ στην Πελοπόννησο είχε ξεσπάσει! Πιστεύω πως ένας προδότης δεν θα καθυστερούσε. Θα έσπευδε, όπως συνήθως συμβαίνει, να πράξει το... καθήκον του.
Ερωτώ
τους κατηγόρους τού Γρηγορίου· έχουν αντιρρήσεις για την τακτική του
Γρηγορίου σ' αυτό το σημείον; Αλλά όποιος δεν θέλει να δει, δεν βλέπει.
Οι μικροϊδεολογικές σκοπιμότητες φαίνεται πως διαστρέφουν και σκοτώνουν
την αλήθεια...
θ) Το αφοριστικό εναντίον των κλεφτών, που ο Γ. Τερτσέτης δικαιολογεί, δεν το είχε εκδώσει ο Γρηγόριος.
Το είχε εκδώσει, προ του Γρηγορίου, ο Πατριάρχης Καλλίνικος Ε'
(1801-1806). Όταν εκδόθηκε το αφοριστικό εκείνο, ο Γρηγόριος βρισκόταν
εξόριστος στο Άγιο Όρος. Και κάτι που θα σοκάρει τους «προοδευτικούς». Ο Γρηγόριος όταν ξανάγινε Πατριάρχης, ακύρωσε το αφοριστικό του Καλλίνικου Ε'.
Προδότης να σου πετύχει (!) Έγραψε δε επιστολή στο Γέρο του Μωρία, που
εκείνος τη δέχθηκε με βαθιά συγκίνηση και ευγνωμοσύνη. Αξιοσημείωτον
είναι ότι στην επιστολήν αυτήν, όπως γράφει ο Μ. Οικονόμου, γραμματικός
τού Θ. Κολοκοτρώνη, έλυε ο Γρηγόριος παντός δεσμού, όσον αφορά το αφοριστικόν του Καλλινίκου Ε', τον Θ. Κολοκοτρώνη και τον ευλογούσε! Η απάντηση - επιστολή κατένυξε την καρδιά του Θ. Κολοκοτρώνη!!5 Όσο για τη φράση του Κολοκοτρώνη: «αυτός ο Πατριάρχης έκανε ό,τι του έλεγε ο Σουλτάνος», είναι γεγονός πως δεν την είπε ο Γέρος για τον Γρηγόριο Ε'.6 Πως
είναι δυνατόν ένας τέτοιος άνθρωπος, όπως ο Γρηγόριος, να είναι
προδότης τού Αγώνα και τουρκόφιλος; Ένας τουρκόφιλος είναι δυνατόν έτσι
να δρα και να ενεργεί;
ι) Εάν ο Σουλτάνος Μαχμούτ προέβαινε σε σφαγές τού Ελληνικού στοιχείου τότε ποιοί θα σήκωναν τ' άρματα; Ποιοί θα έκαναν την Επανάσταση; Δεν αποτελούσε αυτό δίλημμα για τον Γρηγόριον;
ια) Ο Πατριάρχης εργαζόμενος με το δικό του τρόπο, υποκινούσε τον Σουλτάνο σε πόλεμο κατά τού Αλή Πασά.
Χρησιμοποιούσε δε γι’ αυτό το σκοπό τον έμπιστο του Χατζή Ομέρ Εφέντη,
ο οποίος επηρέαζε τον σύμβουλο του Σουλτάνου, Χαλέτ Εφέντη.7
Από
την άλλη μεριά ο Πατριάρχης, ο Παλαιών Πατρών και ο Ιω.
Παπαρρηγόπουλος παγίδευσαν τον παμπόνηρο Αλή Πασά των Ιωαννίνων
σπρώχνοντάς τον σε αντίσταση κατά του Σουλτάνου, με την υπόσχεση ότι
μέσω τού Ιω. Καποδίστρια θα επιτύχουν κήρυξη πολέμου της Ρωσίας κατά της
Τουρκίας. Το σχέδιο επέτυχε. Ο Αλής βγήκε από τη μέση και ο Μοριάς βρήκε την ευκαιρία να κηρύξει την Επανάσταση8.
Η
υπηρεσία αυτή τού Γρηγορίου, γράφει ο Παν. Παπαθεοδώρου, ήταν εκείνη
την στιγμή η μεγαλύτερη που μπορούσε να προσφέρει στον εθνικόν αγώνα.9 Οι επικριτές του Γρηγορίου γνωρίζουν αυτές τις «μικρολεπτομέρειες»;;
ιβ) Μερικοί Ιστορικοί ερευνητές υποστηρίζουν ότι το Πατριαρχείο και οι Φαναριώτες είχαν βάλει σε εφαρμογή «σχέδιο» για το φάγωμα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας εκ των έσω.
Όταν οι εχθροί τού γένους το πήραν χαμπάρι έρριξαν το σύνθημα: «αμέσως
τώρα επανάσταση». Έτσι χωρίς προπαρασκευή το Γένος θα ξεμάτωνε γι’
άλλη μια φορά με οδυνηρές συνέπειες... Το αν η Επανάσταση τού '21
στάθηκε όρθια, αυτό είναι ένα άλλο γεγονός. Άλλωστε υπήρχαν επιφυλάξεις
και δισταγμοί από σημαίνοντα πρόσωπα της εποχής εκείνης, Καποδίστριας,
Κοραής, μέλη της Φιλικής Εταιρείας κ.α. Αυτό βέβαια δεν φανέρωνε
φιλοτουρκισμόν και έλλειψη πατριωτισμού, αλλά εκτίμηση διαφορετική των
περιστάσεων!
Το
«ίδιο «σχέδιο» είχε μπει σε εφαρμογή και πριν από το 1922. Ήταν εποχή
που στους 100 βουλευτές τού Τουρκικού Κοινοβουλίου οι 70 ήταν Έλληνες!
Τότε μέσα στις Μασονικές Στοές
εκκολάφθηκε το κίνημα των Νεότουρκων με τον Ταλαάτ Μπέη, το όποιον
προώθησε στην εξουσία τον Κεμάλ Ατατούρκ. Ο Κεμάλ, μασόνος πεφωτισμένος,
βοηθήθηκε αποφασιστικά από τους Εβραίους Μπολσεβίκους της Ρωσίας και
από τα Σιωνιστικά ανδρείκελα της Δύσεως. Είχε βέβαια προηγηθεί η ύπουλη
«δουλειά» δύο υψηλόβαθμων Ελλήνων Τεκτόνων, τού Στεφάνου Σκουλούδη και
του Κλεάνθη Σκαλιέρη στις αρχές της δεκαετίας τού 1870. Με την Στοά τού
Σκαλιέρη, το «Φως της Ανατολής», θα συνεργασθεί ο αρχηγός των
Νεότουρκων, Ταλαάτ Μπέης. Έτσι ήλθε η καταστροφή του 1922, μία από τις
χειρότερες για τον Ελληνισμό.10
Έτσι
μπορεί να καταλάβει κανείς γιατί φθάσαμε στην Μικρασιατική καταστροφή.
Οι επικριτές, οι κατήγοροι και οι υβριστές τού Γρηγορίου ας
σκεφθούν.... Είναι αδιανόητον να κατηγορείς κάποιον χωρίς αποδείξεις.
Έτσι δεν γράφεται ιστορία.
ιγ) Και κάτι άλλο που δεν θα το γνωρίζουν οι επικριτές και υβριστές του Γρηγορίου: Το λείψανο τού Πατριάρχου παρέμεινε 11 ημέρες άταφον. (3
ημέρες στην αγχόνη και 8 ημέρες στη θάλασσα). Στις 22 Απριλίου 1821,
Παρασκευή της εβδομάδος των Μυροφόρων, ελληνικό πλοίο μετέφερε το ιερόν
σκήνωμα στην Οδησσό της Ρωσίας. Έφθασε εκεί στις 12 Μαΐου 1821, δηλαδή
ύστερα από ταξείδι 20 ημερών. Το λείψανο τού Ιερομάρτυρος Γρηγορίου Ε',
θείον σημείον της Αγιότητος αυτού, διετηρείτο ΑΣΗΠΤΟΝ και ΕΥΩΔΕΣΤΑΤΟΝ! Το γεγονός εβεβαιώθη υπό των Ρωσικών Αρχών και ανεγράφη εις το επίσημο πρωτόκολλον τού Τελωνείου της Οδησσού.11
ιδ) Υπάρχει και μια ισχυρή μαρτυρία, αληθινός καταπέλτης κατά των συκοφαντών τού Γρηγορίου.
Και αυτή είναι η αγόρευση τού βουλευτή Ρήγα Παλαμήδη στην Εθνική αντιπροσωπεία στις 3.8.1864. Στην συγκλονιστική, λόγω των αποκαλυφθέντων γεγονότων αγόρευσή του, ο Ρ. Παλαμήδης είπε ότι στις 14 Μαρτίου 1821 τον προσκάλεσε ο Πατριάρχης Γρηγόριος Ε', και τού έδωσε δύο πατριαρχικά έγγραφα το
ένα δια τον Π. Πατρών Γερμανόν και το άλλο δια τον Τριπόλεως Δανιήλ.
Ομιλών ο Πατριάρχης μετά παλλούσης καρδίας, ανάγκασε τον Ρ. Παλαμήδην να
τα πάρει, κάμπτοντας τις αντιρρήσεις του ένεκα τού κινδυνώδους της
αποστολής.
Την
διήγηση αυτή τού Ρ. Παλαμήδη επιβεβαιώνει και ο Π. Σούτσος, αρθρογράφος
της εφημερίδας «Αιών», ο οποίος δηλώνει ότι ήταν παρών στον διάλογο
των δύο ανδρών και είδε τον Γρηγόριον με δάκρυα στα μάτια να παρακαλεί
τον Παλαμήδη να μεταφέρει τα έγγραφα λέγοντας: «Εξεδώκαμεν
αφορισμόν κατά τού ένοπλου Γένους, φοβούμενοι την σφαγήν του. Πορεύεσθε
προς την Πελοπόννησον, και αναγγείλατε εις τον Π. Πατρών και τους
άλλους Ιεράρχας ότι η ευλογία εμού επί τα έργα των χειρών τού Ελληνικού
λαού. Πολεμείτε τον Αγαρηνόν»12.
Έχουν ύπ' όψη τους αυτές τις «λεπτομέρειες» οι συκοφάντες τού Γρηγορίου;
1. Σπυρ. Τρικούπη, σελ. 128.
2. Παν. Παπαθεοδώρου, ο Γρηγόριος Ε' και η Επανάσταση τού '21, σελ. 49. Συνιστώ εκθύμως την εργασία αυτή. Είναι μια ολοκληρωμένη θεώρηση τού Γρηγορίου Ε'!!!
3. Παν. Θ. Παπαθεοδώρου, Γρηγόριος Ε' και η Επανάσταση τού '21, σελ. 61.
4. Στο ίδιο, σελ. 62.
5. Ιω. Παπαϊωάννου, Ιστορικές γραμμές, τόμ. Α', σελ. 210-211.
6. Εφημερίδα «Ορθόδοξος Τύπος», Μάιος 1977, όπου και άρθρον του Αρχιμανδρίτη Μελετίου Καλαμαρά, τώρα Μητροπολίτου Πρεβέζης και Νικοπόλεως.
7. Διον. Κόκκινου, Η Ελληνική Επανάστασις, τόμ. Α', σελ. 364.
8. Παν. Παπαθεοδώρου, Γρηγόριος Ε’ και η Επανάστασις τού '21, σελ. 50.
9. Στο ίδιο. σελ. 51
10. Κων/νου Καπετανοπούλου, πρεσβυτέρου, Αντιχιλιαστικά - Αντιμασονικά και άλλα κείμενα, σελ. 84
11. Ιω. Βώκου, Γρηγόριος Ε', σελ. 29.
12. Π. Παπαθεοδώρου, ο Γρηγόριος Ε' και η Επανάσταση τού 1821, σελ. 69-71.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
...έκανες κου πε πε;