Διαβάσαμε, στο ιστολόγιο “Θρησκευτικά”,
την ακόλουθη ερώτηση του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Ιωάννη
Μιχελάκη προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Λοβέρδο:
“Το
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με πρόσφατη απόφαση της
πλειοψηφίας των μελών ΔΕΠ (Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού) προχώρησε
στην ίδρυση «Εισαγωγικής Κατεύθυνσης Μουσουλμανικών Σπουδών» στο Τμήμα
Θεολογίας του Πανεπιστημίου.
Κατά
γενική παραδοχή η ελληνική πολιτεία οφείλει να προσφέρει τη δυνατότητα
στους Έλληνες μουσουλμάνους να επιλέξουν και να ακολουθήσουν χωρίς
περιορισμούς τον επιστημονικό κλάδο που επιθυμούν.
Στο
πλαίσιο αυτό, η ίδρυση της προαναφερθείσας επιστημονικής κατεύθυνσης
τους διευκολύνει να φοιτήσουν στη Σχολή της προτίμησής τους εντός του
Ελλαδικού χώρου και όχι στο εξωτερικό, με τα προφανή οφέλη που αυτό
συνεπάγεται για τη χώρα μας.
Περαιτέρω
η λειτουργία Τμήματος Ισλαμικών Σπουδών σε Ελληνικό ΑΕΙ θα προσφέρει
πανεπιστημιακή θεολογική εκπαίδευση στους μουσουλμάνους εκπαιδευτικούς
της Θράκης, κάτι που αποτελεί πάγιο αίτημα των Ελλήνων μουσουλμάνων της
περιοχής.
Μάλιστα
με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται ο δραστικός περιορισμός της παρέμβασης
της Άγκυρας στο συγκεκριμένο πεδίο, καθώς παράγοντες της γείτονος χώρας
συστηματικά επιχειρούσαν να εκμεταλλευτούν τη μέχρι σήμερα έλλειψη
αντίστοιχου τμήματος, δημιουργώντας παράλληλες εκπαιδευτικές δομές με
άλλους σκοπούς.
Ωστόσο
η παραπάνω απόφαση για την ίδρυση Τμήματος Μουσουλμανικών Σπουδών
προκάλεσε τις εύλογες και δικαιολογημένες αντιδράσεις τόσο
εκκλησιαστικών όσο και ακαδημαϊκών κύκλων.
Αυτό
συνέβη, γιατί ενώ η ανάγκη δημιουργίας ενός Τμήματος της συγκεκριμένης
κατεύθυνσης είναι δεδομένη, η ίδρυσή του μέσα στη Θεολογική Σχολή του
ΑΠΘ κρίνεται ως τουλάχιστον ατυχής.
Πιο
συγκεκριμένα, η συστέγαση χριστιανικής θεολογίας και Ισλάμ στον ίδιο
χώρο, είναι όχι μόνο άστοχη, αλλά και επικίνδυνη με βάση την αρνητική
σχετική διεθνή εμπειρία.
Επίσης η πρωτόγνωρη αυτή συνύπαρξη αντίκειται ακόμη και στα πιο στοιχειώδη κριτήρια επιστημολογίας και δεοντολογίας.
Επιπρόσθετα
η λειτουργία Τμήματος Ισλαμικών Σπουδών μέσα στη Θεολογική Σχολή του
ΑΠΘ συνιστά ευθεία προσβολή της επικρατούσας σύμφωνα με το άρθρο 3 του
Συντάγματος θρησκείας της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού.
Επειδή
η λειτουργία Τμήματος Ισλαμικών Σπουδών στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ
αναμφίβολα θα αλλοιώσει σε σημαντικό βαθμό το σημερινό χαρακτήρα της
Σχολής,
Επειδή
η σχεδιαζόμενη συστέγαση θα μπορούσε να αποτελέσει πηγή εντάσεων και
αφορμή έξαρσης του θρησκευτικού φανατισμού και ενδεχομένως του ισλαμικού
φονταμενταλισμού,
Ποια είναι η θέση σας για το εν λόγω ζήτημα;
Γιατί
δεν επελέγη κάποια άλλη λύση εκτός Θεολογικής Σχολής για τη στέγαση της
συγκεκριμένης επιστημονικής κατεύθυνσης, προκειμένου να αποφευχθούν οι
προαναφερθέντες κίνδυνοι;
Σε
ποιες ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε για την αντιμετώπιση των
προβλημάτων που ενδέχεται να ανακύψουν από τη συστέγαση χριστιανικής
θεολογίας και Ισλάμ;
Πως
θα αντιμετωπίσετε πιθανό αίτημα μουσουλμάνων φοιτητών της επίμαχης
κατεύθυνσης για αφαίρεση από τα αμφιθέατρα και τα σπουδαστήρια
χριστιανικών θρησκευτικών συμβόλων, με δεδομένο τον κίνδυνο να
δικαιωθούν από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, το οποίο προστατεύει τα
δικαιώματα των φοιτητών σε ό, τι αφορά στο περιβάλλον;”
Νομίζω ότι είναι τόσον εύγλωττα τα ερωτήματα του κ. Μιχελάκη ώστε παρέλκει κάθε σχολιασμός.
Το
ερώτημα για μας δεν είναι για ποιο λόγο ένας υπουργός -και μάλιστα
υπουργός που προέρχεται από τις τάξεις του εκκλησιομάχου ΠΑΣΟΚ- προωθεί
αυτό το νομοσχέδιο, αλλά για ποιο λόγο Καθηγητές Ορθόδοξης -τουλάχιστον
στα χαρτιά- Θεολογικής Σχολής υποστηρίζουν τη δημιουργία Τμήματος
Ισλαμικών Σπουδών στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσαλονίκης.
Η ερώτηση φυσικά είναι ρητορική επειδή όλοι γνωρίζουμε την απάντηση.
Η
γνωστή Αγουριδική ομάδα της Θεολογικής Σχολής του πανεπιστημίου
Θεσσαλονίκης, η οποία με πολιορκητικό κριό την ομάδα των ΚΑΙΡΟΣκόπων και
τον κ. Γιαγκάζογλου απεργάζονται τη μετατροπή του μαθήματος των
Θρησκευτικών σε θρησκειολογικό, οικουμενιστικό, πολυπολιτισμικό αντί
ορθόδοξο, προωθεί επίσης την ίδρυση Τμήματος Ισλαμικών Σπουδών στο
Θεολογικό Τμήμα του ιδίου Πανεπιστημίου.
Για
ποιο λόγο; Θέλουν οι απόφοιτοι της Σχολής να μην είναι ορθόδοξοι
θεολόγοι αλλά ιστορικοί των θρησκειών. Γι' αυτό το μόνο που τους
ενδιαφέρει είναι να μετατρέψουν την Ορθόδοξη Θεολογική Σχολή σε
Θρησκειολογική Σχολή.
Θα
μπορούσε κάποιος να δείξει κατανόηση ακόμη και προς τους συγκεκριμένους
Καθηγητές του πανεπιστημίου, τους Συμβούλους του Παιδαγωγικού
Ινστιτούτου και τους ΚΑΙΡΟσκόπους, επειδή η μέχρι μυελού οστέων
εκπροτεσταντισμένη τους συνείδηση αυτά τους υπαγορεύει να κάνουν.
Αυτό
όμως που δεν είναι δυνατόν να παραβλέψουμε ή να συγχωρήσουμε ή να
ανεχτούμε έστω και εκ του μακρόθεν είναι την κυριολεκτικά βρώμικη και
οπωσδήποτε αντορθόδοξη παρέμβαση των τεσσάρων Μητροπολιτών της Θράκης
(Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθίμου, Διδυμοτείχου κ. Δαμασκηνού, Μαρωνείας κ.
Παντελεήμονα και Ξάνθης κ. Παντελεήμονα), την παρέμβαση του Σεβ.
Νεαπόλεως κ. Βαρνάβα και προπαντός την -εκ των παρασκηνίων- προώθηση της
μετατροπής του μαθήματος των Θρησκευτικών και των Θεολογικών Σχολών σε
θρησκειολογικών από τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο χωρίς την πλήρη -εκ των
παρασκηνίων- κάλυψη του οποίου οι Αγουριδικοί θεολόγοι, ο κ.
Γιαγκάζογλου και ο υπόλοιπος εσμός των Συμβούλων του Παιδαγωγικού
Ινστιτούτου και οι ΚΑΙΡΟΣκόποι δεν θα είχαν απολύτως καμία πιθανότητα
επιτυχίας.