Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2015
Γενοκτονία ή Εθνοκάθαρση; 9 ερωτήσεις για τον ιστορικό Βλάση Αγτζίδη
ΓΕΩΡΓΙΑ ΒΟΡΥΛΛΑ
Γενοκτονία ή εθνοκάθαρση; Τα τελευταία 24ωρα στα… μαρμαρένια αλώνια των
δηλώσεων του Νίκου Φίλη κονταροχτυπιούνται διεθνολόγοι, νομικοί,
ιστορικοί. Ένα από τα επιχειρήματα των υπερασπιστών των απόψεων του
υπουργού (και όχι κατ’ ανάγκη του ίδιου) λέει ότι τα όρια ανάμεσα στις
δύο έννοιες είναι συγκεχυμένα. Άλλοι αναρωτιούνται αν οι Πόντιοι
αποτελούν διακριτή εθνοτική ομάδα, ώστε να εμπίπτουν στην κατηγορία της
«γενοκτονίας», ενώ πολλοί αμφισβητούν και το οργανωμένο σχέδιο εξόντωσις
τους.
Ένας από τους ιστορικούς που έχουν ασχοληθεί με αυτό που αποκαλείται
«προσφυγική ιστοριογραφία» είναι ο διδάκτορας Σύγχρονης Ιστορίας του
Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του ΑΠΘ,
Βλάσης Αγτζίδης. Αν και δηλώνει ότι το μεγαλύτερο ζήτημα με τις απόψεις
Φίλη είναι ότι τις διατύπωσε όντας υπουργός, παραδέχεται ότι πρόκειται
για ένα ιστορικό πεδίο-ταμπού για το οποίο η κοινότητα των νεοελλήνων
ιστορικών δεν έχει πάρει θέση. Εξηγεί δε ότι «δεν έγινε Γενοκτονία κατά
των Ποντίων, έγινε Γενοκτονία κατά των Ελλήνων της Ανατολής», και
συνεπώς το ζήτημα πρέπει να εξεταστεί υπό ένα γενικό πλαίσιο.
Ο Βλάσης Αγτζίδης στην παρουσίαση του βιβλίου για την «Άννα Φρανκ των Ποντίων, Σάνο Χάλο», όπως είπε
Τελικά πρόκειται για γενοκτονία ή εθνοκάθαρση;
Ο ορυμαγδός δηλώσεων και αντιδηλώσεων που υπάρχει αυτές τις μέρες με αφορμή το δίλημμα «εθνοκάθαρση ή γενοκτονία», που έθεσε ο υπουργός Παιδείας, είναι το λιγότερο αστείος. Σίγουρα το ερώτημα είναι άτοπο με την έννοια ότι τόσο ο Φίλης όσο και οι αντίπαλοί του δεν γνωρίζουν ότι το ερώτημα είναι λάθος. Ο όρος «γενοκτονία» είναι ένας καθαρά νομικός όρος που εισήχθη το 1948 στη διεθνή νομολογία και κατασκευάστηκε μόνο και μόνο για να περιγράψει τη συγκεκριμένη μορφή εγκλήματος.
Ο ορυμαγδός δηλώσεων και αντιδηλώσεων που υπάρχει αυτές τις μέρες με αφορμή το δίλημμα «εθνοκάθαρση ή γενοκτονία», που έθεσε ο υπουργός Παιδείας, είναι το λιγότερο αστείος. Σίγουρα το ερώτημα είναι άτοπο με την έννοια ότι τόσο ο Φίλης όσο και οι αντίπαλοί του δεν γνωρίζουν ότι το ερώτημα είναι λάθος. Ο όρος «γενοκτονία» είναι ένας καθαρά νομικός όρος που εισήχθη το 1948 στη διεθνή νομολογία και κατασκευάστηκε μόνο και μόνο για να περιγράψει τη συγκεκριμένη μορφή εγκλήματος.
Αντιθέτως ο όρος «εθνοκάθαρση» όπως και οι όροι «εθνική εκκαθάριση»,
«σφαγή», «δολοφονίες», «ανταλλαγές πληθυσμών» χρησιμοποιούνται για να
προσδιορίσουν μια πολύ συγκεκριμένη τακτική, μια πράξη που ακολουθεί ένα
κυρίαρχο κράτος –μια εξουσία– κατά στοχοποιημένων κοινοτήτων. Κατά
συνέπεια το ίδιο το θέμα εξαρχής δεν έχει καμία ουσία. Και αυτό τι
αναδεικνύει; Αναδεικνύει το απίστευτο έλλειμμα γνώσεων και την απόλυτη
ημιμάθεια που δυστυχώς κυριαρχεί στην Ελλάδα.
Μία από τις απόψεις που
ακούστηκαν, προς υπεράσπιση του Νίκου Φίλη, είναι ότι τα όρια των δύο
όρων, γενοκτονία και εθνοκάθαρση, είναι θολά.
Αυτό είναι απόλυτα λάθος και οι συγκεκριμένοι ιστορικοί που το υποστηρίζουν το λένε προκατειλημμένα, στρατευμένα, και για λόγους είτε πολιτικού συμφέροντος είτε γιατί και οι ίδιοι έχουν απόλυτη άγνοια του θέματος. Ο όρος «γενοκτονία» είναι εντελώς σαφής. Ορίζεται με πολύ συγκεκριμένα κριτήρια από τη Συνθήκη του 1948 του ΟΗΕ. Αν μια πράξη βίαιη υπακούει σε αυτά τα πέντε κριτήρια σε νομικό επίπεδο, θεωρείται γενοκτονία.
Αυτό είναι απόλυτα λάθος και οι συγκεκριμένοι ιστορικοί που το υποστηρίζουν το λένε προκατειλημμένα, στρατευμένα, και για λόγους είτε πολιτικού συμφέροντος είτε γιατί και οι ίδιοι έχουν απόλυτη άγνοια του θέματος. Ο όρος «γενοκτονία» είναι εντελώς σαφής. Ορίζεται με πολύ συγκεκριμένα κριτήρια από τη Συνθήκη του 1948 του ΟΗΕ. Αν μια πράξη βίαιη υπακούει σε αυτά τα πέντε κριτήρια σε νομικό επίπεδο, θεωρείται γενοκτονία.
(πηγή: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών)
Συνεπώς η ιστορική κοινότητα είναι αυτή που δεν το έχει ξεκαθαρίσει;
Το τι συμβαίνει με την κοινότητα των ιστορικών είναι ένα τεράστιο θέμα. Η κοινότητα των νεοελλήνων ιστορικών δεν έχει πάρει θέση για το συγκεκριμένο αυτό ζήτημα. Οι μόνοι οι οποίοι ασχολούνται συστηματικά εδώ και 25 χρόνια είναι οι προσφυγικής καταγωγής ιστορικοί. Είναι αυτό το τμήμα της ιστοριογραφίας που αποκαλούμε «προσφυγική ιστοριογραφία», η οποία έχει πάρει πάνω της όλη αυτή την προσπάθεια τεκμηρίωσης, ανάδειξης και διερεύνησης όλων των παραμέτρων που σχετίζονται με εκείνα τα δραματικά γεγονότα που συνέβησαν στο χώρο της καθ’ ημάς Ανατολής την περίοδο 1914-1923, και αφορούσαν όλους τους μη μουσουλμανικούς πληθυσμούς – Έλληνες στον Πόντο, στην Ιωνία, στην ανατολική Θράκη, Αρμένιους, Ασσύριους. Αυτό είναι το πραγματικό πλαίσιο.
Το τι συμβαίνει με την κοινότητα των ιστορικών είναι ένα τεράστιο θέμα. Η κοινότητα των νεοελλήνων ιστορικών δεν έχει πάρει θέση για το συγκεκριμένο αυτό ζήτημα. Οι μόνοι οι οποίοι ασχολούνται συστηματικά εδώ και 25 χρόνια είναι οι προσφυγικής καταγωγής ιστορικοί. Είναι αυτό το τμήμα της ιστοριογραφίας που αποκαλούμε «προσφυγική ιστοριογραφία», η οποία έχει πάρει πάνω της όλη αυτή την προσπάθεια τεκμηρίωσης, ανάδειξης και διερεύνησης όλων των παραμέτρων που σχετίζονται με εκείνα τα δραματικά γεγονότα που συνέβησαν στο χώρο της καθ’ ημάς Ανατολής την περίοδο 1914-1923, και αφορούσαν όλους τους μη μουσουλμανικούς πληθυσμούς – Έλληνες στον Πόντο, στην Ιωνία, στην ανατολική Θράκη, Αρμένιους, Ασσύριους. Αυτό είναι το πραγματικό πλαίσιο.
Τώρα, το γιατί οι νεοέλληνες ιστορικοί δεν ασχολούνται με το θέμα, νομίζω ότι εδώ είναι τα παραδοσιακά ταμπού που υπήρχαν στο χώρο της Ελλάδας, που μας είχαν οδηγήσει για επτά δεκαετίες να μην τολμάει κανείς να μιλήσει.
Έπρεπε να έρθει το τέλος της δεκαετίας του ’80 και η δεκαετία του ’90
ώστε να αναδειχθούν αυτά τα θέματα από την ίδια την κοινωνία των
πολιτών, την κοινωνία των προσφύγων. Αυτή είναι η πραγματική αιτία, ότι η
ίδια η επίσημη Ελλάς (και η ανεπίσημη Ελλάς μαζί της) προσπάθησε για
επτά δεκαετίες να εξοβελίσει από την εθνική μνήμη την τραυματική
εμπειρία των προσφυγικών πληθυσμών.
(φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Συμέλα Παντζαρτζή)
Άρα, αν καταλαβαίνω σωστά, ανεξάρτητα από τις δηλώσεις Φίλη, μιλάμε για ένα ιστορικό πεδίο στο οποίο υπάρχει ένα έλλειμμα.
Σαφώς. Αλλά όσον αφορά την ελλαδική ιστοριογραφία. Γιατί έξω από την Ελλάδα υπάρχει μια πολύ σημαντική προσπάθεια να διερευνηθούν όλα τα ζητήματα αυτά από πολύ έγκυρους ιστορικούς. Πριν από δύο χρόνια είχε κυκλοφορήσει στη Νέα Υόρκη από τις εκδόσεις Melissa τοThe Genocide of the Ottoman Greeks, ένα συλλογικό έργο στο οποίο συμμετείχαν πάρα πολλοί μη Έλληνες αλλά και Έλληνες ιστορικοί. Επίσης θα πρέπει να τονίσουμε ότι υπάρχει μια πάρα πολύ σημαντική ιστοριογραφική κοινότητα στην Τουρκία, Τούρκων προοδευτικών αριστερών ιστορικών οι οποίοι δεν έχουν το παραμικρό ταμπού στο να διερευνήσουν αυτή την περίοδο, να μας την παρουσιάσουν με πολύ σημαντικές μελέτες και διδακτορικά και να μιλήσουν ανοιχτά για τα εγκλήματα που διέπραξε ο τουρκικός εθνικισμός κατά των μη μουσουλμανικών κοινοτήτων.
Σαφώς. Αλλά όσον αφορά την ελλαδική ιστοριογραφία. Γιατί έξω από την Ελλάδα υπάρχει μια πολύ σημαντική προσπάθεια να διερευνηθούν όλα τα ζητήματα αυτά από πολύ έγκυρους ιστορικούς. Πριν από δύο χρόνια είχε κυκλοφορήσει στη Νέα Υόρκη από τις εκδόσεις Melissa τοThe Genocide of the Ottoman Greeks, ένα συλλογικό έργο στο οποίο συμμετείχαν πάρα πολλοί μη Έλληνες αλλά και Έλληνες ιστορικοί. Επίσης θα πρέπει να τονίσουμε ότι υπάρχει μια πάρα πολύ σημαντική ιστοριογραφική κοινότητα στην Τουρκία, Τούρκων προοδευτικών αριστερών ιστορικών οι οποίοι δεν έχουν το παραμικρό ταμπού στο να διερευνήσουν αυτή την περίοδο, να μας την παρουσιάσουν με πολύ σημαντικές μελέτες και διδακτορικά και να μιλήσουν ανοιχτά για τα εγκλήματα που διέπραξε ο τουρκικός εθνικισμός κατά των μη μουσουλμανικών κοινοτήτων.
Το πρόβλημα της αλλοτρίωσης και της σιωπής υπάρχει δυστυχώς στην Ελλάδα, και είναι ένα σύμπτωμα της ευρύτερης αλλοτρίωσης που έχει ο τόπος αυτός.
Βλέπετε και κάποια πολιτική προέκταση;
Πολιτική προέκταση δεν υπάρχει γιατί έχουμε δύο ημέρες μνήμης, τη 19η Μαΐου για τη Γενοκτονία στον μικρασιατικό Πόντο και τη 14η Σεπτεμβρίου για το σύνολο της Μικράς Ασίας. Αυτές οι αναγνωρίσεις έγιναν ομοφώνως το 1994 και το 1998. Κατά συνέπεια δεν υπάρχει πολιτικό πρόβλημα. Και σήμερα ακόμα η δήλωση του Φίλη έρχεται σε σύγκρουση με την επίσημη θέση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία έχει διατυπωθεί είτε διά των μηνυμάτων του Αλέξη Τσίπρα είτε διά των επίσημων δηλώσεων του Γαβριήλ Σακελλαρίδη όταν ήταν εκπρόσωπος του γραφείου Τύπου. Κατά συνέπεια έχουμε μια αυτόβουλη πράξη που εκφράζει προσωπικές απόψεις οι οποίες διατυπώνονται με έναν τελείως αφελή τρόπο.
Πολιτική προέκταση δεν υπάρχει γιατί έχουμε δύο ημέρες μνήμης, τη 19η Μαΐου για τη Γενοκτονία στον μικρασιατικό Πόντο και τη 14η Σεπτεμβρίου για το σύνολο της Μικράς Ασίας. Αυτές οι αναγνωρίσεις έγιναν ομοφώνως το 1994 και το 1998. Κατά συνέπεια δεν υπάρχει πολιτικό πρόβλημα. Και σήμερα ακόμα η δήλωση του Φίλη έρχεται σε σύγκρουση με την επίσημη θέση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία έχει διατυπωθεί είτε διά των μηνυμάτων του Αλέξη Τσίπρα είτε διά των επίσημων δηλώσεων του Γαβριήλ Σακελλαρίδη όταν ήταν εκπρόσωπος του γραφείου Τύπου. Κατά συνέπεια έχουμε μια αυτόβουλη πράξη που εκφράζει προσωπικές απόψεις οι οποίες διατυπώνονται με έναν τελείως αφελή τρόπο.
Το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει στο συγκεκριμένο ζήτημα δεν είναι οι απόψεις αυτές. Ο κάθε πολίτης έχει το δικαίωμα να έχει οποιαδήποτε άποψη αρκεί να την τεκμηριώνει.
Όμως όταν έχεις έναν θεσμικό ρόλο και μια κυβέρνηση σου έχει αναθέσει να
υπηρετήσεις το κράτος, ό,τι και αν σημαίνει αυτό, και σου αναθέτει και
τη διαχείριση της εκπαιδευτικής πολιτικής, δεν μπορεί εσύ να κατεβάζεις
τις δικές σου υποκειμενικές απόψεις –που είναι και αντίθετες με τις
κυβερνητικές απόψεις– λέγοντας «εγώ διαφωνώ με τους νόμους που έχει
ψηφίσει το ελληνικό Κοινοβούλιο το οποίο με έχει ορίσει στη θέση του
υπουργού». Αυτή είναι η αντίφαση που υπάρχει. Όχι ότι διατύπωσε τις
θέσεις, αλλά ότι τις διατύπωσε όντας υπουργός.
Παλαιοκομματισμός και «Γενοκτονία», ήταν ο τίτλος του άρθρου του Νίκου Φίλη που δημοσιεύτηκε στην Αυγή
(φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Συμέλα Παντζαρτζή)
Όταν ο Νίκος Φίλης είχε διατυπώσει τις ίδιες θέσεις ως δημοσιογράφος, κανείς δεν είχε ενοχληθεί.
Υπήρχαν αντιδράσεις. Και οφείλω να πω ότι ο κ. Φίλης τουλάχιστον είναι έντιμος γιατί όταν δημοσίευσε εκείνο το άρθρο τον Αύγουστο του 2014, με το οποίο αρνήθηκε τη Γενοκτονία, ο μόνος που απάντησε με ένα ολοσέλιδο άρθρο εξηγώντας γιατί είναι γενοκτονία ήμουν εγώ, και εκείνη την απάντηση την δημοσίευσε. Αλλά πρέπει να τονίσουμε ότι πολλοί από τους φωνασκούντες σήμερα –είτε πολίτες είτε ποντιακές οργανώσεις– δεν είχαν αντιδράσει εκείνη την περίοδο.
Υπήρχαν αντιδράσεις. Και οφείλω να πω ότι ο κ. Φίλης τουλάχιστον είναι έντιμος γιατί όταν δημοσίευσε εκείνο το άρθρο τον Αύγουστο του 2014, με το οποίο αρνήθηκε τη Γενοκτονία, ο μόνος που απάντησε με ένα ολοσέλιδο άρθρο εξηγώντας γιατί είναι γενοκτονία ήμουν εγώ, και εκείνη την απάντηση την δημοσίευσε. Αλλά πρέπει να τονίσουμε ότι πολλοί από τους φωνασκούντες σήμερα –είτε πολίτες είτε ποντιακές οργανώσεις– δεν είχαν αντιδράσει εκείνη την περίοδο.
Το παν είναι να είμαστε ψύχραιμοι. Να κρατάμε τις αποστάσεις, να μην μας παρασύρει ο φανατισμός από οποιαδήποτε πλευρά.
Προσφυγικό οικογενειακό βιβλιάριο εποικισμού
Στο πλαίσιο αυτό της ψυχραιμίας
θέλω να μου σχολιάσετε δύο επιχειρήματα της αντίπερα όχθης. Το πρώτο που
ρωτούν είναι αν οι Πόντιοι αποτελούν διακριτή εθνοτική ομάδα ώστε να
εμπίπτουν στην κατηγορία της «γενοκτονίας», και δεύτερον αν υπήρξε
οργανωμένο σχέδιο με στόχο τη συνολική τους εξόντωση, ως εθνοτικής
ομάδας.
Αυτό είναι τελείως ξεκάθαρο. Αυτό που ξέρουμε πλέον είναι ότι οι Νεότουρκοι, οι οποίοι κατέλαβαν την οθωμανική εξουσία με κίνημα στρατιωτικό, πολιτικά ανήκαν στο χώρο που σήμερα τον αποκαλούμε (με τη σύγχρονη πολιτική ορολογία) ακροδεξιό, ρατσιστικό χώρο. Και είχαν εξαρχής αποφασίσει να μεταλλάξουν την πολυεθνική κοινωνία σε μονοεθνικό κράτος. Και ακριβώς για αυτόν το λόγο χρησιμοποίησαν ως μηχανισμό τη γενοκτονία, που είναι μια καινοφανής μέθοδος στην ιστορία της δράσης των εξουσιών· εμφανίζεται με τους Νεότουρκους και στη συνέχεια το «βιομηχανοποιούν» και το εντείνουν οι Ναζί στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, και έχει διάφορα στοιχεία – προγραφή, στοχοποίηση, οργάνωση μηχανισμών σε ειρηνικές εποχές, διάχυση αρνητικής ιδεολογίας κατά των στοχοποιημένων πληθυσμών. Έχει πάρα πολλά χαρακτηριστικά που είναι καινούρια στην ιστορία των βίαιων ενεργειών μιας εξουσίας κατά μειονοτικών ομάδων.
Αυτό είναι τελείως ξεκάθαρο. Αυτό που ξέρουμε πλέον είναι ότι οι Νεότουρκοι, οι οποίοι κατέλαβαν την οθωμανική εξουσία με κίνημα στρατιωτικό, πολιτικά ανήκαν στο χώρο που σήμερα τον αποκαλούμε (με τη σύγχρονη πολιτική ορολογία) ακροδεξιό, ρατσιστικό χώρο. Και είχαν εξαρχής αποφασίσει να μεταλλάξουν την πολυεθνική κοινωνία σε μονοεθνικό κράτος. Και ακριβώς για αυτόν το λόγο χρησιμοποίησαν ως μηχανισμό τη γενοκτονία, που είναι μια καινοφανής μέθοδος στην ιστορία της δράσης των εξουσιών· εμφανίζεται με τους Νεότουρκους και στη συνέχεια το «βιομηχανοποιούν» και το εντείνουν οι Ναζί στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, και έχει διάφορα στοιχεία – προγραφή, στοχοποίηση, οργάνωση μηχανισμών σε ειρηνικές εποχές, διάχυση αρνητικής ιδεολογίας κατά των στοχοποιημένων πληθυσμών. Έχει πάρα πολλά χαρακτηριστικά που είναι καινούρια στην ιστορία των βίαιων ενεργειών μιας εξουσίας κατά μειονοτικών ομάδων.
Δεν έγινε Γενοκτονία κατά των Ποντίων. Έγινε Γενοκτονία κατά των Ελλήνων της Ανατολής.
Οι Πόντιοι δεν είναι ξεχωριστή εθνοτική ομάδα. Είναι μια εθνικοτοπική
ομάδα του ελληνισμού της Ανατολής. Και ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι το
σχέδιο αυτό είναι ολοκληρωμένο· στην απόφασή τους οι Νεότουρκοι από τον
Οκτώβριο του 1911 για την καταστολή των χριστιανικών πληθυσμών ούτε καν
εθνική διάκριση κάνουν, το προσδιορίζουν θρησκευτικά, και ξέρουμε ότι
αρχίζουν την υλοποίηση των σχεδίων τους, που ήδη τα έχουν προετοιμάσει,
με την έναρξη του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου εκκινώντας από τους Έλληνες της
ανατολικής Θράκης. Από εκεί ξεκινά η Γενοκτονία, και σχεδόν παράλληλα
γίνονται και οι φοβερές διώξεις στη δυτική Μικρά Ασία, στην Ιωνία, το
1914.
Τσέτες φορτωμένοι λάφυρα. Πίσω τους, Έλληνες της Φώκαιας
Συνεπώς πρέπει κανείς να δει μια συνολική εικόνα.
Απαραίτητα. Ο Πόντος είναι κομμάτι της μικρασιατικής ρωμιοσύνης. Δεν είναι κάτι το ξεχωριστό. Οι Τούρκοι δεν εξόντωσαν Πόντιους, εξόντωσαν Ρωμιούς, Έλληνες. Και τους εξόντωσαν στην ανατολική Θράκη, στην Ιωνία και στον Πόντο. Με διαφορετικό τρόπο και σε διαφορετικό χρόνο, ανάλογα με τις συνθήκες και με τις ευκαιρίες που είχαν. Πρέπει πάντα να το βλέπουμε συνολικά. Όταν το απομονώνουμε, κάνουμε και οι ίδιοι ένα μεγάλο λάθος. Και ειδικά όταν αμφισβητούμε τη γενοκτονία στα άλλα μέρη του ελληνισμού της Ανατολής (δηλαδή στην Ιωνία και στην ανατολική Θράκη), διαπράττουμε και εμείς το έγκλημα της άρνησης της γενοκτονίας. Γιατί αυτό που κάνει ο Φίλης το κάνουν και πάρα πολλοί Πόντιοι όταν λένε ότι γενοκτονία έγινε μόνο στον Πόντο. Όχι, αυτό είναι ιστορικό λάθος. Γενοκτονία έγινε κατά των μη μουσουλμανικών κοινοτήτων της Ανατολής – Ελλήνων, Αρμενίων, Ασσυροχαλδαίων, και όταν λέμε Έλληνες εννοούμε τους Έλληνες στην ανατολική Θράκη, στη δυτική Μικρά Ασία, στη Βιθυνία και στον Πόντο. Αυτό είναι το πραγματικό πλαίσιο.
Απαραίτητα. Ο Πόντος είναι κομμάτι της μικρασιατικής ρωμιοσύνης. Δεν είναι κάτι το ξεχωριστό. Οι Τούρκοι δεν εξόντωσαν Πόντιους, εξόντωσαν Ρωμιούς, Έλληνες. Και τους εξόντωσαν στην ανατολική Θράκη, στην Ιωνία και στον Πόντο. Με διαφορετικό τρόπο και σε διαφορετικό χρόνο, ανάλογα με τις συνθήκες και με τις ευκαιρίες που είχαν. Πρέπει πάντα να το βλέπουμε συνολικά. Όταν το απομονώνουμε, κάνουμε και οι ίδιοι ένα μεγάλο λάθος. Και ειδικά όταν αμφισβητούμε τη γενοκτονία στα άλλα μέρη του ελληνισμού της Ανατολής (δηλαδή στην Ιωνία και στην ανατολική Θράκη), διαπράττουμε και εμείς το έγκλημα της άρνησης της γενοκτονίας. Γιατί αυτό που κάνει ο Φίλης το κάνουν και πάρα πολλοί Πόντιοι όταν λένε ότι γενοκτονία έγινε μόνο στον Πόντο. Όχι, αυτό είναι ιστορικό λάθος. Γενοκτονία έγινε κατά των μη μουσουλμανικών κοινοτήτων της Ανατολής – Ελλήνων, Αρμενίων, Ασσυροχαλδαίων, και όταν λέμε Έλληνες εννοούμε τους Έλληνες στην ανατολική Θράκη, στη δυτική Μικρά Ασία, στη Βιθυνία και στον Πόντο. Αυτό είναι το πραγματικό πλαίσιο.
Πιστεύετε ότι τώρα που έχει
ανοίξει η κουβέντα και επειδή υπάρχει κόσμος που ενδιαφέρεται να μάθει,
πέρα από κραυγές, φωνές, κόμματα, θα έπρεπε να γίνει ένα σχετικό
συνέδριο; Να ακουστεί επίσημα και η αντίθετη άποψη και να τεκμηριωθεί;
Είναι προφανές ότι το μεγάλο έλλειμμα είναι στο χώρο των επίσημων ιστορικών σχολών του ελληνικού πανεπιστημίου. Ενώ εδώ και 20 χρόνια αναγνωρίστηκαν ως επέτειοι οι γενοκτονίες που συνέβησαν στην Ανατολή, εντούτοις δεν έχει γίνει ούτε ένα συνέδριο από ιστορικό τμήμα. Άλλα συνέδρια έχουν γίνει. Η Βασιλική Ακαδημία του Βελγίου έκανε ολόκληρο συνέδριο. Τον Μάιο το Πανεπιστήμιο του Μπόχουμ στη Γερμανία ετοιμάζει συνέδριο για τη Γενοκτονία που έγινε στην περιοχή του Πόντου. Στο ελληνικό πανεπιστήμιο δεν έχει γίνει ποτέ.
Είναι προφανές ότι το μεγάλο έλλειμμα είναι στο χώρο των επίσημων ιστορικών σχολών του ελληνικού πανεπιστημίου. Ενώ εδώ και 20 χρόνια αναγνωρίστηκαν ως επέτειοι οι γενοκτονίες που συνέβησαν στην Ανατολή, εντούτοις δεν έχει γίνει ούτε ένα συνέδριο από ιστορικό τμήμα. Άλλα συνέδρια έχουν γίνει. Η Βασιλική Ακαδημία του Βελγίου έκανε ολόκληρο συνέδριο. Τον Μάιο το Πανεπιστήμιο του Μπόχουμ στη Γερμανία ετοιμάζει συνέδριο για τη Γενοκτονία που έγινε στην περιοχή του Πόντου. Στο ελληνικό πανεπιστήμιο δεν έχει γίνει ποτέ.
Η δική μας στόχευση δεν είναι να γίνονται πολλά συνεδριάκια από
εθνικοτοπικές συνδικαλιστικές ομάδες, αλλά να γίνει ένα μεγάλο
επιστημονικό συνέδριο με επιστήμονες ιστορικούς από ένα τμήμα Ιστορίας
ενός ελληνικού πανεπιστημίου. Αυτός είναι ο στόχος, και αυτό προσπαθούμε
να υλοποιήσουμε σε συνεργασία με φίλους ιστορικούς που κατέχουν έδρες
στα πανεπιστήμια της Ελλάδας.
Αντίθετη άποψη δεν μπορεί να υπάρξει. Υπάρχουν, όμως, πάρα πολλά μεθοδολογικά προβλήματα.
Υπάρχουν τα ζητήματα των αριθμών τα οποία είναι όλα προβληματικά.
Υπάρχουν ζητήματα πλαισίου. Γενικά υπάρχουν πάρα πολλά που μπορούν να
συζητηθούν. Η αμφισβήτηση δεν υπάρχει. Είναι πολιτικάντικη διαχείριση
μέσα στο φτωχό ελληνικό σκηνικό. Σαν αυτό που ζούμε τις τελευταίες
μέρες.
Ψάρι, εύκολο, στον φούρνο με αρωματικά
Κατανοώ
πόσο δύσκολο είναι να τρώμε συχνά ψάρι, όπως επιβάλλει η καλή διατροφή.
Συνήθως το καλό ψάρι είναι πολύ ακριβό. Αλλά κυρίως είναι δύσκολο στο
μαγείρεμα: θέλει μπάρμπεκιου, θέλει κάρβουνα, βρωμάει τη σχάρα της
κουζίνας, παίρνει ώρα, πρέπει να πλύνεις πολλά πιάτα. Υπάρχει ένας
εύκολος τρόπος. Είναι το φιλέτο ψαριού στο ταψάκι.
Υλικά
Αυτό το ψάρι μπορεί να γίνει πολύ φίνο:
Οπως σας είχα γράψει σε προηγούμενη συνταγή, το ψάρι είναι ο καλύτερος σύντροφος του κουσκούς:
Λύση νούμερο 2
Μπορώ να σας διευκολύνω ακόμη περισσότερο τη ζωή: Ψάρι στο φούρνο με πατάτες
Υλικά
Υλικά
- Φιλέτο ψαριού ό,τι βρείτε
- Ακόμη και το κατεψυγμένο δεν απαγορεύεται -Πέρκα π.χ.
- Ροδέλες λεμόνι
- 2 κουταλιές ελαιόλαδο
- Χοντρό αλάτι και πιπέρι
- Θυμάρι ξερό ή άνιθο φρέσκο
- Ελάχιστο νεράκι
- Ανάψτε το φούρνο στους 200 βαθμούς
- Τοποθετείτε τα φιλέτα ψαριού σε ένα ποιοτικό ταψάκι
- Ροδέλες λεμόνι, αλάτι, πιπέρι, θυμάρι ή άνιθο, ελαιόλαδο από πάνω
- Προσθέστε το 1/3 ενός ποτηριού νερό
- Επιτηρήστε το, θέλει 30 λεπτά να ψηθεί
Αυτό το ψάρι μπορεί να γίνει πολύ φίνο:
Οπως σας είχα γράψει σε προηγούμενη συνταγή, το ψάρι είναι ο καλύτερος σύντροφος του κουσκούς:
Λύση νούμερο 2
Μπορώ να σας διευκολύνω ακόμη περισσότερο τη ζωή: Ψάρι στο φούρνο με πατάτες
Υλικά
- Φιλέτο ψαριού
- 1 κρεμμύδι
- 1 πράσινη πιπεριά
- 1/2 κιλό πατάτες Νάξου
- 2 κουταλιές ελαιόλαδο
- 1 λεμόνι για το χυμό του
- Λίγη πιπερίτσα τσίλι
- 2 σκελίδες σκόρδο
- Θυμάρι ξερό και μαϊντανό
- Θερμαίνετε το φούρνο στους 180 βαθμούς
- Κόψτε το κρεμμύδι, το τσίλι και τις πιπεριές σε λωρίδες
- Καθαρίστε τις πατάτες και κόψτε τις κυδωνάτες
- Βάλτε όλα τα υλικά σε ταψάκι, ρίξτε όλα τα συνοδευτικά από πάνω και ψήστε για 45 λεπτά
Πηγή
Αναγέννηση για ένα βυζαντινό στολίδι
Τον
εντυπωσιακό ναό Γεννήσεως της Θεοτόκου, που χρονολογείται τον 10ο αιώνα
και στέκει φύλακας στεριάς και θάλασσας στη μέση της Κορωνησίας, ενώ
αποτελεί ένα από τα παλαιότερα βυζαντινά μνημεία της Άρτας, αναστήλωσε η
Εφορεία Αρχαιοτήτων Άρτας.
Ο ναός
Γεννήσεως της Θεοτόκου λειτουργεί αδιάλειπτα από τις αρχές του 10ου
αιώνα και σήμερα είναι η ενορία του μικρού οικισμού της Κορωνησίας - ένα
γραφικό ψαροχώρι στον Αμβρακικό, που οι ντόπιοι ονομάζουν «χερσονίζουσα
νήσο».
«Πρόκειται
για το καθολικό ενός σημαντικού μοναστηριού, για το οποίο διαθέτουμε
πολλά στοιχεία από έγγραφα των βυζαντινών και οθωμανικών χρόνων»,
λέει στο «Έθνος» η προϊσταμένη της ΕΦΑ Άρτας, Βαρβάρα Παπαδοπούλου,
προσθέτοντας ότι σύμφωνα με τις πηγές στα μεσοβυζαντινά χρόνια ήταν ένα
μεγάλο μοναστήρι, με πολλούς μοναχούς και τεράστια ακίνητη περιουσία με
αμπέλια και ιχθυοτροφεία σε όλο τον Αμβρακικό.
Με το
πέρασμα των χρόνων ωστόσο έπεσε σε μαρασμό, εγκαταλείφθηκε από τους
μοναχούς, έχασε την περιουσία του και ερημώθηκε. Σήμερα απέμεινε μόνο το
καθολικό που είναι αφιερωμένο στη Γέννηση της Θεοτόκου, αλλά και το
μικρό παρεκκλήσι του Οσίου Ονουφρίου σε κοντινή απόσταση ανατολικά του
ναού.
Ερείπια μόνο
διασώζονται από τα κελιά και τους βοηθητικούς χώρους στα νότια του
ναού, ενώ διατηρείται σε καλή κατάσταση το παλιό πηγάδι από το οποίο
υδρευόταν η μονή και σύμφωνα με την παράδοση το έφτιαξε ο ίδιος ο Όσιος
Ονούφριος, τον 18ο αιώνα.
Οι τοιχογραφίες ακολουθούν την τεχνική της Κρητικής Σχολής. |
Ενδιαφέρουσες
είναι οι τοιχογραφίες του ναού που χρονολογούνται σε πέντε συνολικά
φάσεις, από τις οποίες σημαντικότερες είναι εκείνη του δεύτερου μισού
του 17ου αι. και εκείνη έναν αιώνα αργότερα, του δεύτερου μισού του 18ου
αιώνα και φιλοτεχνήθηκαν από τον Αλέξιο, αγιογράφο πολλών ναών και
μοναστηριών στην Άρτα και στην Πρέβεζα.
Από άποψη τεχνοτροπίας οι τοιχογραφίες ακολουθούν την τεχνική της Κρητικής Σχολής, με έντονα χρώματα, έξεργα φωτοστέφανα κ.ά.
Το
εξαιρετικής τέχνης ξυλόγλυπτο τέμπλο φιλοτεχνήθηκε στα μέσα του 19ου
αιώνα και φέρει πλήθος ολόγλυπτων ανθικών και ζωικών διακοσμήσεων, ενώ
και οι ασημοστόλιστες φορητές εικόνες είναι του 19ου αιώνα, με εμφανή
κάποια δυτικότροπα στοιχεία στις μορφές, οι οποίες ωστόσο δεν χάνουν τη
βυζαντινή φυσιογνωμία τους.
Η Κορωνησία και ο ναός Γεννήσεως της Θεοτόκου |
«Το σημαντικό
αυτό μνημείο αντιμετώπιζε ποικίλα προβλήματα, όπως στατικής φύσεως,
αλλά και φθοράς του τοιχογραφικού διακόσμου, των κονιαμάτων, του τέμπλου
και του εσωτερικού διακόσμου», σημειώνει η κ. Παπαδοπούλου. Το έργο αναστήλωσης και αποκατάστασης εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και ολοκληρώθηκε πριν από λίγο καιρό.
Ο ναός
ανήκει στον σπάνιο τύπο του σταυροειδούς ημιεγγεγραμμένου με τρούλο, το
σημερινό του όμως σχήμα παρουσιάζει αποκλίσεις από το παλαιό. Ο κυρίως
ναός χωρίζεται σε τρία κλίτη με δύο σειρές από ανομοιόμορφες και
ανισοϋψείς κολώνες και καλύπτεται ολόκληρος με θόλους.
Ενδιαφέρον
παρουσιάζει μια ανάγλυφη πλάκα που καλύπτει τη χτιστή Αγία Τράπεζα, η
οποία κατά τον γνωστό αρχαιολόγο-αρχιτέκτονα-ερευνητή-θεμελιωτή της
επιστήμης της βυζαντινής τέχνης στην Ελλάδα, Αναστάσιο Ορλάνδο,
προέρχεται πιθανότατα από την ερειπωμένη παλαιοχριστιανική βασιλική που
βρίσκεται στο νησάκι Κέφαλος του Αμβρακικού Κόλπου.
Πηγή: Μ. Ριτζαλέου, Έθνος
H Ανταρκτική κερδίζει περισσότερο πάγο από όσο χάνει!
Σύμφωνα με τη ΝASA και τη νέα ανατρεπτική έκθεση που δόθηκε στη
δημοσιότητα, η Ανταρκτική αυτή τη στιγμή κερδίζει περισσότερο πάγο από
ό, τι χάνει. Τα εκπληκτικά ευρήματα που έχουν πραγματικά διχάσει και
μπερδέψει την επιστημονική κοινότητα, παρουσιάστηκαν στο περιοδικό
Journal of Glaciology. Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί πως νέα δεδομένα
δεν αμφισβητούν αυτό που χρόνια τώρα δείχνουν άλλες επιστημονικές
μετρήσεις, ό,τι δηλαδή οι πάγοι λιώνουν με αυξημένο ρυθμό εξαιτίας της
υπερθέρμανσης του πλανήτη. Αυτό που εν ολίγοις αναδεικνύουν είναι πως οι
απώλειες αντισταθμίζονται εξίσου γρήγορα.
Χρησιμοποιώντας δορυφορικά δεδομένα και μετρήσεις τελευταίων δεκαετιών, οι ερευνητές εκτιμούν πως το στρώμα πάγου της Ανταρκτικής που άρχισε να συσσωρεύεται στην ήπειρο πριν από 10.000 χρόνια σημειώνει αύξηση κατά 112 δισεκατομμύρια τόνους ετησίως από το 1992 έως το 2001. Αυτό το “καθαρό κέρδος” σημείωσε πτώση μεταξύ 2003 και 2008 – φτάνοντας τους 82 δισ. τόνους ετησίως, αλλά μετά επανήλθε. Αν και φαινομενικά η έρευνα δείχνει να ανατρέπει όλα τα μέχρι τώρα δεδομένα και από αρκετά μέσα εμφανίζεται κάπως έτσι, η αλήθεια είναι πως συμπληρώνει την άλλη θεωρία, μια και τα δύο μεγέθη διαδραματίζουν το δικό τους ρόλο. “Είμαστε ουσιαστικά σε συμφωνία με άλλες μελέτες που δείχνουν αύξηση στην απώλεια του πάγου στην Ανταρκτική” δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής J. Zwally ο οποίος εξηγεί πως η διαφωνία είναι για την Ανατολική Ανταρκτική και το εσωτερικό της Δυτικής Ανταρκτικής.” Έκεί, βλέπουμε μια αύξηση του πάγου που υπερβαίνει τις απώλειες σε άλλες περιοχές”αναφέρει ο επικεφαλής της μελέτης ο οποίος όμως υπογραμμίζει πως αυτά τα δεδομένα ίσως ανατραπούν μέσα σε 20 -30 χρόνια και προβλέπει πως ο ρυθμός της απώλειας θα υπερτερήσει εκείνου του κέρδους.
Ωστόσο μια άλλη μελέτη που δημοσιεύτηκε από διαφορετική ομάδα προκάλεσε επίσης αίσθηση καθώς δείχνει πως η στάθμη της θάλασσας θα ανέβει έως και τρία μέτρα αν οι τεράστιες πλάκες πάγου της δυτικής πλευράς κυλήσουν στον ωκεανό εξαιτίας του λιώσιμο των πάγων που τις συγκρατεί. Κάτι που όμως ίσως πάρει αιώνες και που σημαίνει πως δεν υπάρξει μεταβολή της θερμοκρασίας που δείχνει πως σε ετήσια κλίμακα αυξάνει. Αυτό το φαινόμενο θα προκληθεί αν τελικά οι μεγάλοι παγετώνες χάσουν τη μάχη με την άνοδο της θερμοκρασίας και πάψουν να στηρίζουν την τεράστια πλάκα πάγου.
πηγή
Χρησιμοποιώντας δορυφορικά δεδομένα και μετρήσεις τελευταίων δεκαετιών, οι ερευνητές εκτιμούν πως το στρώμα πάγου της Ανταρκτικής που άρχισε να συσσωρεύεται στην ήπειρο πριν από 10.000 χρόνια σημειώνει αύξηση κατά 112 δισεκατομμύρια τόνους ετησίως από το 1992 έως το 2001. Αυτό το “καθαρό κέρδος” σημείωσε πτώση μεταξύ 2003 και 2008 – φτάνοντας τους 82 δισ. τόνους ετησίως, αλλά μετά επανήλθε. Αν και φαινομενικά η έρευνα δείχνει να ανατρέπει όλα τα μέχρι τώρα δεδομένα και από αρκετά μέσα εμφανίζεται κάπως έτσι, η αλήθεια είναι πως συμπληρώνει την άλλη θεωρία, μια και τα δύο μεγέθη διαδραματίζουν το δικό τους ρόλο. “Είμαστε ουσιαστικά σε συμφωνία με άλλες μελέτες που δείχνουν αύξηση στην απώλεια του πάγου στην Ανταρκτική” δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής J. Zwally ο οποίος εξηγεί πως η διαφωνία είναι για την Ανατολική Ανταρκτική και το εσωτερικό της Δυτικής Ανταρκτικής.” Έκεί, βλέπουμε μια αύξηση του πάγου που υπερβαίνει τις απώλειες σε άλλες περιοχές”αναφέρει ο επικεφαλής της μελέτης ο οποίος όμως υπογραμμίζει πως αυτά τα δεδομένα ίσως ανατραπούν μέσα σε 20 -30 χρόνια και προβλέπει πως ο ρυθμός της απώλειας θα υπερτερήσει εκείνου του κέρδους.
Ωστόσο μια άλλη μελέτη που δημοσιεύτηκε από διαφορετική ομάδα προκάλεσε επίσης αίσθηση καθώς δείχνει πως η στάθμη της θάλασσας θα ανέβει έως και τρία μέτρα αν οι τεράστιες πλάκες πάγου της δυτικής πλευράς κυλήσουν στον ωκεανό εξαιτίας του λιώσιμο των πάγων που τις συγκρατεί. Κάτι που όμως ίσως πάρει αιώνες και που σημαίνει πως δεν υπάρξει μεταβολή της θερμοκρασίας που δείχνει πως σε ετήσια κλίμακα αυξάνει. Αυτό το φαινόμενο θα προκληθεί αν τελικά οι μεγάλοι παγετώνες χάσουν τη μάχη με την άνοδο της θερμοκρασίας και πάψουν να στηρίζουν την τεράστια πλάκα πάγου.
πηγή
Εκκλησία χωρίς Ιερείς
Σε μια εποχή που η Εκκλησία δέχεται αδικαιολόγητα πυρά από πολλούς, καλείται να παραμείνει όρθια και να συνεχίσει το έργο της. Αυτό όμως, δεν μπορεί να έρθει εις πέρας χωρίς τους Ιερείς, τους άοκνους και ακούραστους εργάτες της Πίστης μας.
Στη μνημονιακή Ελλάδα η πρόσληψη Ιερέων διέπεται από τους νόμους που ισχύουν και στον δημόσιο τομέα. Αρχικά, γινόταν μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις, έπειτα η αναλογία έγινε 7 προς ένα και έφτασε στο 10 προς 1. Όπως γίνεται κατανοητό αυτή η κατάσταση έχει πολύ άσχημα αποτελέσματα για την Ελληνική Εκκλησία. Όμως είναι αυτά τα χειρότερα;
Φέτος, το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων προχώρησε στην έγκριση 178 θέσεων μονίμων Κληρικών, εκ των οποίων οι 160 στην Εκκλησία της Ελλάδος, 10 στην Εκκλησία της Κρήτης και οκτώ στις Μητροπόλεις των Δωδεκανήσων. Όμως, και αυτές είναι πολύ λίγες σε σχέση με τα κενά που υπάρχουν αλλά και αυτά που δημιουργούνται καθ'έτος.
Η Ιερά Σύνοδος υπολογίζει πως τα κενά των οργανικών θέσεων αγγίζουν το 22%. Συγκεκριμένα, επί συνόλου 10.500 θέσεων για Ιερείς, οι 2.300 είναι κενές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ζήτημα τέθηκε στο πρόσφατο γεύμα του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα. Ο προκαθήμενος της Ελληνικής Εκκλησίας ζήτησε από τον κ.Τσίπρα να εξετάσει το ενδεχόμενο να δοθούν περισσότερες θέσεις μονίμων Κληρικών στην Εκκλησία, αφού πολλές εκκλησιές της χώρας δεν έχουν Ιερείς, με τον πρωθυπουργό να δεσμεύεται πως θα το εξετάσει.
Η Ιερά Σύνοδος αποφάσισε πρόσφατα να ξεκινήσει μια ενδελεχή έρευνα για το ζήτημα και κυρίως για το τι κενά θα προκύψουν σε 5-10 χρόνια, αφού είναι εμφανές πως ο μέσος όρος ηλικίας των Ιερέων όλο και αυξάνεται. Τα κενά που δημιουργούνται από τις συνταξιοδοτήσεις ή τους θανάτους Ιερωμένων δεν είναι δυνατόν να καλυφθούν. Είναι δε χαρακτηριστικό, πως κενά δεν υπάρχουν μόνο σε απομακρυσμένες Μητροπόλεις (όπου το πρόβλημα είναι ακόμη πιο έντονο) αλλά πλέον εμφανίζονται και σε Μητροπόλεις μεγάλων αστικών κέντρων.
Σπάρτης Ευστάθιος: «Το μέλλον είναι δυσοίωνο...»
Τον προβληματισμό του από τις μεγάλες ελλείψεις που παρατηρούνται στις Μητροπόλεις και επιπροσθέτως από το γεγονός ότι στο προσεχές διάστημα δε φαίνεται να υπάρχουν θετικές εξελίξεις, εξέφρασε ο Μητροπολίτης Μονεμβασίας και Σπάρτης Ευστάθιος.
Ο σεπτός Ποιμενάρχης με τη μεγάλη εμπειρία του, αλλά και ως μέλος της επιτροπής διαλόγου Εκκλησίας-Πολιτείας, τονίζει πως με πολύ αγώνα πέτυχε φέτος η Ιερά Σύνοδος να της δοθούν διπλάσιες θέσεις, αλλά και πάλι αυτό δεν είναι αρκετό για να επουλώσει την πληγή.
«Οντως υπάρχει ένα τεράστιο ζήτημα ως προς τα εφημεριακά κενά, τα οποία δεν υπάρχει η ελπίδα για την επόμενη χρονιά να πληρωθούν», λέει αρχικά ο κ.Ευστάθιος που συνεχίζει: «Η κάθε Μητρόπολη έχει το λιγότερο 20 κενά, ενώ για τη δική μας είναι 70 συμπεριλαμβανομένων και των μικρών Ενοριών. Βέβαια, κάθε Ενορία έχει την απαίτηση να έχει τον Ιερέα της, να γίνεται η Θεία Λειτουργία κάθε Κυριακή. Κι επειδή υπάρχουν περισσότεροι Χριστιανοί μεγάλης ηλικίας έχουν περισσότερο την ανάγκη της παρουσίας της Εκκλησίας και του Ιερέως γιατί τώρα που ακούν γοργά τα βήματα του θανάτου έχουν ανάγκη συμπαραστάσεως από την Εκκλησία. Αυτοί οι άνθρωποι έχουν εγκαταλειφθεί από τον πρόεδρο, τον δάσκαλο, τον αξιωματούχο, τις υπηρεσίες που έφυγαν από τα χωριά και έχει μείνει μόνο η Εκκλησία. Αν λείψει και ο παπάς δε θα έχουν καμία προστασία και καμία συμπαράσταση».
Και το μέλλον κατά τον Μητροπολίτη Σπάρτης δεν είναι καθόλου καλό: «Η προοπτική είναι δυσοίωνη γιατί το κράτος δεν επιτρέπει Χειροτονία Ιερέων παρά μόνο ενός ανά έτος και μόνο φέτος έδωσε δύο έπειτα από συνεχείς παρεμβάσεις. Όταν χειροτονούμε έναν Εφημέριο κάθε χρόνο και έξι ή επτά συνταξιοδοτούνται καταλαβαίνεται που πάμε. Αν προχωρήσουμε με αυτό το ρυθμό, μια Μητρόπολη με 120 Ιερείς σε μια 15ετία θα έχει 20-30 Ιερείς και αυτοί που θα μείνουν θα έχουν 4-5 Ενορίες διανύοντας μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις. Και όταν υπάρχουν αυτές οι δυσκολίες στους διορισμούς, είναι δύσκολο να πείσουμε τα παιδιά που είναι υποψήφιοι να μπουν στις εκκλησιαστικές σχολές, που και αυτό είναι ένα τεράστιο ζήτημα που πρέπει να διορθωθεί γιατί τότε θα είναι η συμφορά προ των πυλών».
Κι επειδή πολλοί λησμονούν το σημαίνων ρόλο που διαδραμάτισε η Εκκλησία σε δύσκολες εποχές, ο κ.Ευστάθιος λέει με νόημα: «Ο Χριστιανισμός είναι συνυφασμένος με τον ελληνισμό. Δεν μπορεί να αγνοηθεί το θέμα της Ορθοδοξίας κι έχουμε εμπειρία από την οικουμένη. Οπου ο ελληνισμός αποδεσμεύτηκε από τον χριστιανισμό ο ελληνισμός χάθηκε. Ποιος την αποσταγμένη του έθνους ελπίδα θα την τροφοδοτήσει; Πάντοτε αυτό το έκανε η Εκκλησία. Στα 400 χρόνια της σκλαβιάς, που ορισμένοι έξυπνοι μας λένε ό,τι αναληθέστατο κατεβάζει η σκέψη τους, έπαιξε η Εκκλησία το ρόλο της».
Γόρτυνος Ιερεμίας: «Θα τουρκέψουμε...»
Μόλις πριν από δύο εβδομάδες, ο Μητροπολίτης Γόρτυνος κ.Ιερεμίας ιερούργησε στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου στον ομώνυμο δήμο της Αττικής. Ο Σεβασμιώτατος στην έναρξη του κηρύγματός του αναφέρθηκε στο φλέγον αυτό ζήτημα και μετέφερε στους κατοίκους της πρωτεύουσας, με γλαφυρό τρόπο, την κατάσταση στην επαρχία του. «Σήμερα, θα έπρεπε να είμαι στην περιοχή μου και να λειτουργώ σε μία από τις 50 εκκλησίες που δεν έχουν Ιερέα. Από τις 150 Ενορίες, οι 50 δεν έχουν παπά, δεν χτυπά η καμπάνα... Μου είπε κάποια στιγμή ένας κάτοικος, φέρτε έναν άνθρωπο να φορέσει μαύρα... Δάσκαλο δεν έχουμε, παπά δεν έχουμε, καμπάνα δεν χτυπάει, θα τουρκέψουμε», ήταν τα χαρακτηριστικά λόγια του Μητροπολίτη Ιερεμία. Και όντως, ας αναλογιστεί κανείς το έργο που επιτέλεσε η Εκκλησία τα δύσκολα χρόνια της τουρκοκρατίας, που αυτή κράτησε το ελληνικό φρόνημα, την ορθόδοξη πίστη, την ελληνική γλώσσα. Και τώρα, που δεν υπάρχει ορατός πόλεμος, θα ξεχαστούν όλα αυτά;
Στην ακριτική και ευαίσθητη Μητρόπολη Μαρωνείας, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ.Παντελεήμων προσπαθεί από την πλευρά του να καλύψει τα 20 περίπου κενά που υπάρχουν και τουλάχιστον κάθε Κυριακή να τελείται Θεία Λειτουργία σε κάθε χωριό. Πριν από δύο εβδομάδες τέλεσε τη Χειροτονία Διακόνου στον Ιερό Ναό της Του Θεού Σοφίας, Κομοτηνής, όπου ενημέρωσε το ποίμνιο για τα κενά που δυσχεραίνουν το έργο της τοπικής Εκκλησίας.
Αρχιερατικός Επίτροπος, Εφημέριος και οδηγός Μητροπολίτη!
Οπως αντιλαμβάνεται κανείς, τα προβλήματα είναι πολύ μεγαλύτερα σε Μητροπόλεις της Επαρχίας. Εκεί οι Ιεράρχες, οι συνεργάτες τους αλλά και οι Ιερείς προσπαθούν να καλύψουν εκ των έσω τα ζητήματα που προκύπτουν, αφού ουδείς διανοείται να αφήσει το Ποίμνιο χωρίς Πνευματικό.
Στη Μητρόπολη Παραμυθίας, λόγου χάρη, οι 95 Ιερείς που έχουν απομείνει καλούνται να λειτουργήσουν στους 150 Ενοριακούς Ναούς κι έτσι ορισμένοι έχουν αναλάβει δύο ή τρεις Ενορίες. «Δε θέλουμε Ιερείς χωρίς μισθό. Αυτή ήταν από την αρχή η απόφαση του Ιεράρχη μας», λέει ο Αρχιερατικός Επίτροπος Πρωτοπ.Βελισσάριος Σάντας που καλύπτει τη θέση του στο Επισκοπείο, είναι Εφημέριος στον Μητροπολιτικό Ναό, και συνάμα ο ίδιος είναι και ο οδηγός του Μητροπολίτη...
Οπως μάλιστα λέει ο Πρωτοπ.Βελισσάριος παρατηρείται μια έντονη μείωση του ενδιαφέροντος των νέων να μπουν στην Ιεροσύνη, και το αποδίδει στην οικονομική κρίση που έχει «χτυπήσει» και στην Εκκλησία.
Προσλήψεις από το ταμείο των Ιερέων
Η Μητρόπολη Εδέσσης ήταν από τις επαρχίες με τη μεγαλύτερη πληρότητα. Τα τελευταία χρόνια όμως, η κατάσταση άλλαξε άρδην. Για να «οχυρωθεί», έπειτα από πρόταση του Μητροπολίτη Ιωήλ και την θετική έγκριση του Κλήρου, δημιουργήθηκε ένα ταμείο όπου κάθε μήνα προσφέρθηκε ένα ποσό από τους Ιερείς ώστε να προχωρήσει η Μητρόπολη στην πλήρωση δύο θέσεων. «Δε θα μπορούσαμε να έχουμε Ιερέα που δε θα παίρνει χρήματα, που δε θα μπορούσε να συντηρήσει το σπιτικό», είπε συνεργάτης του Μητροπολίτη και με αυτό συμφώνησαν από την πρώτη στιγμή όλοι οι Κληρικοί.
Τα «όπλα» που έχει στα χέρια της κάθε Μητρόπολη είναι ελάχιστα. Οι δυνάμεις της είναι η δύναμη του Ποιμνίου που στηρίζει ποικιλοτρόπως. Αν όμως δεν αλλάζει άρδην η κατάσταση, η Ελληνική Εκκλησία θα βρεθεί σε δύσκολη θέση σε μερικά χρόνια και τότε τα δεδομένα δύσκολα θα μπορούν να ανατραπούν.
«Πέρυσι δόθηκαν 80 θέσεις νέων Ιερέων στην Εκκλησία, φέτος 160, αλλά για να καλυφθούν όλα τα κενά είναι πολλαπλάσια», υποστηρίζει ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιερού Συνδέσμου Κληρικών Ελλάδος ο Πρωτοπρεσβύτερος Ιωάννης Κατωπόδης που ανησυχεί ιδιαίτερα για το μέλλον. «Στη συνάντηση που είχαμε με τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπό μας κ.Ιερώνυμο συμφωνήσαμε να είμαστε ενωμένοι σα μια γροθιά. Προέχει η Εκκλησία και να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα όλοι μαζί», είπε ο π.Ιωάννης.
Οι άμισθοι Κληρικοί δεν είναι η λύση
Τα τελευταία χρόνια σε πολλές Μητροπόλεις παρατηρήθηκε το φαινόμενο των άμισθων Κληρικών, οι οποίοι κλήθηκαν να προσφέρουν ποιμαντικό έργο χωρίς ωστόσο να καλύπτουν οργανικές θέσεις. Και μπορεί οι Ιεράρχες να έκαναν ό,τι ήταν δυνατό ώστε να ο αριθμός των αμίσθων να είναι πολύ μικρός αλλά και γρήγορα να τακτοποιούνται, ωστόσο προέκυψαν ζητήματα. Το πιο σημαντικό ήταν πως δεν είχαν δικαίωμα υπογραφής αφού δεν κάλυπταν οργανική θέση, κι έτσι ενώ τελούσαν μυστήρια την υπογραφή στα έγγραφα έβαζε άλλος Ιερέας, που είχε προσληφθεί σύμφωνα με τους νόμους του κράτους.
Αυτό ανησυχεί και τον Πρωτοσύγκελο της Μητρόπολης Ιερισσού Αρχιμανδρίτη Χρυσόστομο Μαϊδώνη. Παρότι η συγκεκριμένη Μητρόπολη είναι από τις ελάχιστες που δεν υπάρχουν κενά ο Αρχιμ.Χρυσόστομος είναι προβληματισμένος γι'αυτά που συμβαίνουν στην πατρίδα μας: «Δυστυχώς υπάρχει μείωση Ιερατικών και Μοναχικών κλήσεων. Ετσι, πολλές φορές παρατηρείται το φαινόμενο να καθυστερεί η συνταξιοδότηση Ιερέων για το λόγο αυτό, για να μην υπάρξει κενό. Παράλληλα, όμως, θα πρέπει να δούμε και το ζήτημα της εκπαίδευσης, αφού όλο και πιο συχνό είναι το φαινόμενο Ιερέων με πτυχίο από άλλο κλάδο».
Στον αντίποδα διαβάστε την συμπεριφορά της Ελληνικής πολιτείας...μια πράξη όχι μόνο παράλογη αλλά και αντεθνική!
"Ελλάς στο μεγαλείο σου":Αστρονομικά ποσά για την διδασκαλία του «Ιερού Κορανίου» από το Υπουργείο Παιδείας!
Είναι από τις ειδήσεις που
εξοργίζουν. Που σε κάνουν να αναρωτιέσαι αν ζεις στην Ελλάδα ή στην…Σαουδική
Αραβία! Διότι δεν μπορεί εν μέσω κρίσης, με περικοπές από παντού και
φοροκαταιγίδα στους πολίτες, κάποιοι να διαθέτουν ΣΧΕΔΟΝ
ΕΝΑ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟ ΕΥΡΩ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜ!!! Είναι πρόκληση πρώτου μεγέθους,
αδιανόητη ενέργεια εκ μέρους των «εγκεφάλων» του Υπουργείου Παιδείας!
Οι
ίδιοι λοιπόν που ΠΟΛΕΜΟΥΝ με κάθε μέσο την Διδασκαλία των Θρησκευτικών στα
σχολεία, οι ίδιοι που δεν αναπληρώνουν τα τεράστια κενά σε Θεολόγους που
υπάρχουν, οι ίδιοι που απαγόρεψαν εδώ και 5 χρόνια (!!!) την χειροτονία νέων
Ορθόδοξων Ιερέων, ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΙΔΙΟΙ δίνουν ένα σωρό λεφτά για την διδασκαλία του
«Ιερού Κορανίου»!!!
Και
όχι μόνο αυτό, αλλά το…καυχώνται κιόλας
(!!!) γράφοντας στην επίσημη ανακοίνωσή τους πως «Η αναβάθμιση αυτή
θα καταστήσει την Ελλάδα πρωτοπόρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε θέματα διαχείρισης
της μουσουλμανικής θρησκευτικής εκπαίδευσης ενώ συγχρόνως είναι απολύτως
σύμφωνη με το Σύνταγμα και τις ευρωπαϊκές Συνθήκες.»
Κι
αναρωτιόμαστε: Μήπως η Ελλάδα έγινε πλέον ισλαμική χώρα και δεν το ξέρουμε;;;
Από πότε αυτό που πρέπει να μας απασχολεί είναι αν θα είμαστε «πρωτοπόροι σε
θέματα μουσουλμανικής θρησκευτικής εκπαίδευσης»;;; Είμαστε σοβαροί; Ως
πότε θα ανεχόμαστε τον ραγιαδισμό, γραικυλισμό και προδοσία των κυβερνώντων,
που μάλιστα έχουν το θράσος να πλασάρονται και ως «καλοί Χριστιανοί»;;;
Ελπίζουμε
κάποιοι να ξυπνήσουν επιτέλους, πριν να είναι αργά. Μέχρι τότε, ας καμαρώσουμε
τους «φωστήρες» του Υπουργείου, διαβάζοντας την κατάπτυστη ανακοίνωσή τους για
«την ενίσχυση της διδασκαλίας του Ιερού Κορανίου»:
η συνέχεια εδώ
Ύμνος στους Αγίους Αρχιστρατήγους και τις λοιπές Ουράνιες Δυνάμεις.
Ουράνιοι Αρχιστράτηγοι,
εσείς που άνωθεν επιβλέπετε με μεγάλη στοργή,
σκεπάστε μας με τις φτερούγες σας,
προστατέψτε μας με τη δύναμή σας.
Είσαστε οπλισμένοι με τη Δύναμη του Θεού,
στεφανωμένοι με τη Δόξα Του,
κρατάτε πύρινες ρομφαίες
για να θερίζετε τους δαίμονες.
Αστραπιαία, σαν ακτίνες φωτός
διασχίζετε τα σύννεφα,
τα σύννεφα του αέρα, όπου δίνετε μάχες,
παλεύοντας υπέρ του Θεού.
Ακούραστοι, άγρυπνοι φρουροί, χαριέστατοι,
ακαταπαύστως υπερίπτασθε
πάνω από τους ανθρώπους και όλη την κτίση,
πάνω από αναρίθμητους κόσμους.
Όλες οι κραταιές Στρατιές του Ουρανού
οι ενάρετες Λεγεώνες
με τα αγαθοποιά Τάγματα των Αγγέλων
δικές σας είναι,
αδελφοί μας, κατά τον κοινό μας Πλάστη!
Θείοι αρχιστράτηγοι των Ουρανίων Δυνάμεων,
οδηγήστε μας εκεί όπου πρέπει να αρθούμε,
στον Θρόνο του Υψίστου Θεού,
ο Οποίος τα πάντα δημιούργησε εκ του μηδενός!
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)