Δευτέρα 9 Ιουνίου 2014

Η αιτία της σημερινής οικονομικής κρίσης

Ἕνα κείμενο πιό ἐπίκαιρο σήμερα παρά τότε πού γράφτηκε!
Του αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς

     Τό κείμενο πού ἀκολουθεῖ ἐγράφη, ἀπό τόν τότε Ἐπίσκοπό της Ὀρθόδοξης Σερβικῆς Ἐκκλησίας καί σήμερα Ἅγιο Αὐτῆς, Νικόλαο Βελιμίροβιτς (1881- 1956), σχεδόν πρίν ἀπό ὀκτώ δεκαετίες, ὅταν ἡ Ἀμερική καί ὁ ὑπόλοιπος κόσμος δοκιμάζονταν ἀπό τό οἰκονομικό κράχ τοῦ 1929 καί προέρχεται ἀπό τό βιβλίο «Δρόμος δίχως Θεό δέν ἀντέχεται...», Ἱεραποστολικές ἐπιστολές Ἅ΄, ἔκδ. «Ἐν πλῶ», Ἀθήνα 2008, σσ. 33-36.   (Ὁ τίτλος τοῦ πρωτοτύπου εἶναι: «Στόν πάπα-Κάραν γιά τήν κρίση τοῦ κόσμου»). Ὁ λόγος τοῦ μεστός καί ἐπίκαιρος ξεδιπλώνεται εὔγλωττα, δίνοντας ἀπαντήσεις στό σύγχρονο ἄνθρωπο τόσο γιά τά αἴτια, ὅσο καί γιά τή διάρκεια τῆς σημερινῆς οἰκονομικῆς καί ὄχι μόνο “κρίσης”. Τό παραθέτουμε:
«Μέ ρωτᾶς, ἄνθρωπε τοῦ Θεοῦ, ἀπό πού προέρχεται ἡ σημερινή κρίση, καί τί σημαίνει αὐτή. Ποιός εἶμαι ἐγώ γιά νά μέ ρωτᾶς γιά ἕνα τόσο μεγάλο μυστικό; «Μίλα, ὅταν ἔχεις κάτι καλύτερο ἀπό τή σιωπή», λέει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος. Ὅμως παρόλο πού θεωρῶ, ὅτι ἡ σιωπή εἶναι τώρα καλύτερη ἀπό κάθε ὁμιλία, καί ὅμως λόγω ἀγάπης πρός ἐσένα, θά σού ἐκθέσω ἐκεῖνα πού σκέπτομαι περί αὐτοῦ πού ρώτησες.
Ἡ κρίση εἶναι ἑλληνική λέξη, καί σημαίνει δίκη. Στήν Ἁγία Γραφή αὐτή ἡ λέξη χρησιμοποιεῖται πολλές φορές. Ἔτσι ὁ ψαλμωδός λέει: «διά τοῦτο οὐκ ἀναστήσονται ἀσεβεῖς ἐν κρίσει» (Ψάλμ. 1, 5). Σέ ἄλλο μέρος πάλι λέει: «ἔλεος καί κρίσιν ἄσομαι σοί, Κύριε» (Ψάλμ. 100, 1). Ὁ σοφός Σολομώντας γράφει, ὅτι «παρά δέ Κυρίου πάντα τά δίκαια». (Πάρ. Σόλ. 16, 33). Ὁ ἴδιος ὁ Σωτήρας εἶπε, «ἀλλά τήν κρίσιν πάσαν δέδωκε τῷ υἱῶ» (Ἰωάν. 5, 22), ἐνῶ λίγο πιό κάτω λέγει πάλι «νῦν κρίσις ἐστί τοῦ κόσμου τούτου» (Ἰωάν. 12, 31). Ὁ ἀπόστολος Πέτρος γράφει «ὅτι ὁ καιρός τοῦ ἄρξασθαι τό κρίμα ἀπό τοῦ οἴκου τοῦ Θεοῦ» (Α΄ . Πετρ. 4, 17).
Ἀντικατάστησε τή λέξη «κρίση» μέ τή λέξη «δίκη» καί διάβασε: «Διά τοῦτο οὐκ ἀναστήσονται ἀσεβεῖς ἐν δίκη» ἤ «ἀλλά τήν δίκην πάσαν δέδωκε τῷ υἱῶ» ἤ «νῦν δίκη ἐστί τοῦ κόσμου τούτου» ἤ ὅτι «ἀποδώσουσι λόγον τῷ ἐτοίμως ἔχοντι δικᾶσαι ζώντας καί νεκρούς».
Ἕως τώρα οἱ Εὐρωπαϊκοί λαοί χρησιμοποιοῦσαν τήν λέξη «δίκη», ἀντί γιά τή λέξη «κρίση», ὅποτε καί νά τούς ἔβρισκε κάποια συμφορά. Τώρα ἡ καινούργια λέξη ἀντικατέστησε τήν παλιά, καί τό κατανοητό ἔγινε ἀκατανόητο. Ὅταν γινόταν ξηρασία, πλημμύρα, πόλεμος ἤ ἔπεφτε ἐπιδημία, ὅταν ἔρριχνε χαλάζι, γίνονταν σεισμοί, πνιγμοί καί ἄλλες συμφορές, λέγανε «Θεία δίκη!».
Καί αὐτό σημαίνει: κρίση μέσα ἀπό ξηρασίες, κρίση μέσα ἀπό πλημμύρες, μέσα ἀπό πολέμους, μέσα ἀπό ἐπιδημίες κ.λ.π. Καί τή σημερινή χρηματικό-οἰκονομική δυσκολία ὁ λαός τήν θεωρεῖ ὡς Θεία δίκη, ὅμως δέν λέει ἡ δίκη ἀλλά ἡ κρίση. Ἔτσι ὥστε ἡ δυσκολία νά πολλαπλασιάζεται μέ τό νά γίνεται ἀκατανόητη! Ἐφόσον ὅσο ὀνομαζόταν μέ τήν κατανοητή λέξη «δίκη», ἦταν γνωστή καί ἡ αἰτία, λόγω τῆς ὁποίας ἦρθε ἡ δυσκολία, ἦταν γνωστός καί ὁ Δικαστής, ὁ Ὁποῖος ἐπέτρεψε τήν δυσκολία, ἦταν γνωστός καί ὁ σκοπός τῆς ἐπιτρεπόμενης δυσκολίας. Μόλις ὅμως χρησιμοποιήθηκε ἡ λέξη «κρίση», λέξη ἀκαταλαβίστικη σέ ὅλους, κανείς δέν ξέρει πιά νά ἐξηγήσει οὔτε γιά ποιό λόγο, οὔτε ἀπό Ποιόν, οὔτε ὡς πρός τί. Μόνο σ' αὐτό διαφέρει ἡ τωρινή κρίση ἀπό τίς κρίσεις πού προέρχονται ἀπό τήν ξηρασία ἤ τήν πλημμύρα ἤ τόν πόλεμο ἤ τήν ἐπιδημία ἤ τούς πνιγμούς ἤ κάποιους ἄλλους πειρασμούς.
Μέ ρωτᾶς γιά τήν αἰτία τῆς τωρινῆς κρίσης, ἤ τῆς τωρινῆς Θείας δίκης! Ἡ αἰτία εἶναι πάντα ἡ ἴδια. Ἡ αἰτία γιά τίς ξηρασίες, τίς πλημμύρες, τίς ἐπιδημίες καί ἄλλα μαστιγώματα τῆς γενιᾶς τῶν ἀνθρώπων εἶναι ἡ αἰτία καί γιά τήν τωρινή κρίση. Ἡ ἀποστασία τῶν ἀνθρώπων ἀπό τόν Θεό. Μέ τήν ἁμαρτία τῆς Θεό-ἀποστασίας οἱ ἄνθρωποι προκάλεσαν αὐτή τήν κρίση, καί ὁ Θεός τήν ἐπέτρεψε, ὥστε νά ξυπνήσει τούς ἀνθρώπους, νά τούς κάνει ἐνσυνείδητους, πνευματικούς καί νά τούς γυρίσει πρός Ἐκεῖνον. Στίς μοντέρνες ἁμαρτίες—μοντέρνα καί ἡ κρίση. Καί ὄντως ὁ Θεός χρησιμοποίησε μοντέρνα μέσα ὥστε νά τό συνειδητοποιήσουν οἱ μοντέρνοι ἄνθρωποι: χτύπησε τίς τράπεζες, τά χρηματιστήρια, τίς οἰκονομίες, τίς συναλλαγές τῶν χρημάτων. Ἀνακάτωσε τά τραπέζια στίς συναλλαγές σ' ὅλο τόν κόσμο, ὅπως κάποτε στό ναό τῶν Ἱεροσολύμων. Προξένησε πρωτόγνωρο πανικό μεταξύ ἐμπόρων καί αὐτῶν πού ἀνταλλάσσουν τό χρῆμα. Προκάλεσε σύγχυση καί φόβο. Ὅλα αὐτά τά ἔκανε γιά νά ξυπνήσουν τά ὑπερήφανα κεφαλάκια τῶν σοφῶν της Εὐρώπης καί τῆς Ἀμερικῆς, γιά νά ἔλθουν εἰς ἑαυτούς καί νά πνευματικοποιηθοῦν. Καί ἀπό τήν ἄνεση καί τό ἀγκυροβόλημα στά λιμάνια τῆς ὑλικῆς σιγουριᾶς νά θυμηθοῦμε τίς ψυχές μας, νά ἀναγνωρίσουμε τίς ἀνομίες μας καί νά προσκυνήσουμε τόν ὕψιστο Θεό, τόν ζωντανό Θεό.
Μέχρι πότε θά διαρκέσει ἡ κρίση; Ὅσο τό πνεῦμα τῶν ἀνθρώπων παραμείνει δίχως ἀλλαγή. Ὥσπου οἱ ὑπερήφανοι ὑπαίτιοι αὐτῆς τῆς κρίσης νά παραιτηθοῦν μπροστά στόν Παντοδύναμο. Ὥσπου οἱ ἄνθρωποι καί οἱ λαοί νά θυμηθοῦν, τήν ἀκαταλαβίστικη λέξη «κρίση», νά τή μεταφράσουν στή γλώσσα τους, ὥστε μέ ἀναστεναγμό καί μετάνοια νά φωνάξουν: «ἡ Θεία δίκη»!
Πές καί ἐσύ, τίμιε πατέρα, ἡ Θεία δίκη, ἀντί ἡ κρίση, καί ὅλα θά σού γίνουν ξεκάθαρα» Χαιρετισμούς καί εἰρήνη !

2 σχόλια:

  1. Aυτή είναι η εξήγηση ενός "αναχωρητή"(προς τον θεό μεριά)

    Παρακάτω παρατίθενται οι απόψεις ενός ορθολογιστή ..του Αλβέρτου Αϊνστάιν .

    "... Όπως το βλέπω, αυτή η κρίση διαφέρει σε χαρα­κτήρα από τις παλιότερες κρίσεις στο ότι βασίζεται σε εντελώς νέες συνθήκες, εξαιτίας της ταχύτατης προό­δου των μέσων παραγωγής. Μόνο ένα κλάσμα της αν­θρώπινης εργασίας στον κόσμο απαιτείται για την πα­ραγωγή του συνολικού ποσού των καταναλωτικών αγα­θών των αναγκαίων για τη ζωή. Κάτω από ένα εντελώς ελεύθερο οικονομικό σύστημα, το γεγονός αυτό οδηγεί στην ανεργία. Για λόγους τους οποίους δεν προτίθεμαι να αναλύσω εδώ, η πλειοψηφία των ανθρώπων είναι υποχρεωμένη να εργάζεται με το χαμηλότερο μισθό με τον οποίο μπορεί να διατηρηθεί στη ζωή. Αν δυο εργο­στάσια παράγουν το ίδιο είδος προϊόντων και άλλα ι­σότιμα είδη, αυτό που θα καταφέρει να χρησιμοποιή­σει λιγότερους εργάτες —αναγκάζοντας τον κάθε ερ­γάτη να εργάζεται τόσο σκληρά όσο θα του επέτρεπε η ανθρώπινη αντοχή του— αυτό το εργοστάσιο θα παρή- γαγε φτηνότερα τα προϊόντα του. Από αυτό αναπόφευ­κτα έπεται πως, με τις μεθόδους παραγωγής που χρη­σιμοποιούνται σήμερα, μόνο ένα μέρος της διαθέσιμης εργατικής δύναμης μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Κι ενώ απαιτούνται παράλογα πράγματα από αυτό το κομμάτι, το υπόλοιπο αυτόματα εξαιρείται από τη διαδικασία της παραγωγής. Αυτό οδηγεί σε μια πτώση των πωλή- σεων και των κερδών. Οι επιχειρήσεις καταστρέφονται, κάτι το οποίο ενισχύει την αύξηση της ανεργίας και ελαττώνει την εμπιστοσύνη στη βιομηχανία και συ­νεπώς τη συμμετοχή του κοινού σε αυτές τις ενδιάμε­σες τράπεζες. Τελικά, οι τράπεζες γίνονται αφερέγ­γυες μέσω της αιφνίδιας απόσυρσης των καταθέσεων και οι τροχοί της βιομηχανίας από κει και πέρα κατα­λήγουν σε πλήρη ακινησία...."

    "....Υπάρχουν όμως δυο σημεία που αυτή η οικονομική ελευθερία πρέπει να περιοριστεί. Σε κάθε κλάδο της βιομηχανίας ο αριθμός των εργάσιμων ωρών ανά βδο­μάδα πρέπει να ελαττωθεί διά νόμου, ώστε η ανεργία να καταργηθεί σταδιακά. Την ίδια στιγμή, οι ελάχιστοι μισθοί πρέπει να σταθεροποιηθούν με τρόπο ώστε η αγοραστική δύναμη των εργατών να συμβαδίζει με την παραγωγή.

    Επιπλέον, σε εκείνες τις βιομηχανίες οι οποίες έ­χουν αποκτήσει μονοπωλιακό χαρακτήρα λόγω της ορ­γάνωσης των παραγωγών, οι τιμές πρέπει να ελέγχο­νται από την πολιτεία, ώστε να διατηρείται η παραγω­γή του νέου κεφαλαίου, μέσα σε λογικά όρια, και να εμποδίζεται ο τεχνικός στραγγαλισμός της παραγωγής και της κατανάλωσης.

    "...Με αυτό τον τρόπο ίσως μπορέσουμε να εγκαθιδρύσουμε μια ικανοποιητική ισορροπία μεταξύ παρα­γωγής και κατανάλωσης, χωρίς πολύ μεγάλους περιο­ρισμούς στην ιδιωτική επιχείρηση, και την ίδια στιγμή να σταματήσουμε την αβάσταχτη τυραννία των ιδιοκτη­τών των μέσων παραγωγής (γη, μηχανές) επί των μι­σθωτών, με την ευρύτερη έννοια του όρου...."

    Άλμπερτ Αϊνστάιν - Πώς βλέπω τον κόσμο ( απόσπασμα βιβλίου του).

    Δεν νομίζετε αγαπητέ ότι είναι λίγο ποιο προσγειωμένο στην πραγματικότητα( και την ερμηνεύει μάλιστα) που μας περιβάλει ....απο την επικληση της θείας δίκης...και κρίση;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αναπόφευκτα ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιείς τον όρο του «ορθολογιστή» για τον Αϊνστάιν κάνεις σύγκριση με τον Άγιο Νικόλαο Βελιμίροβιτς, ο οποίος κι αυτός ήταν επιστήμονας (διδάκτωρ στα Πανεπιστήμια Βέρνης και Γενεύης). Μάλλον είναι ασυνεπής η χρήση της λέξης και αυτό γιατί ορθολογιστής είναι αυτός, ο οποίος χρησιμοποιεί με ορθό τρόπο τον λογισμό και τον λόγο του, φροντίζοντας να μην έχει αντιφατικότητες στον λόγο, την σκέψη και τη βιοθεωρία του. Δυστυχώς, η νεωτερική σκέψη της Αναγέννησης και του Διαφωτισμού παρερμήνευσε τον ορθολογισμό σε συνώνυμο του υλισμού και λανθασμένα θεωρούμε αληθινό και ορθό μόνο την ύλη. Στο απόσπασμα που παραθέτετε ο Αϊνστάιν δεν διαπιστώνει τίποτα περισσότερο από τον τρόπο που λειτουργεί ο οικονομικός κύκλος, που διδάσκεται σε πρωτοετείς φοιτητές οικονομικών σχολών. Επίσης, προτείνει κάποιες λύσεις που θεωρεί πως θα λύσουν το πρόβλημα της οικονομίας, οι οποίες είναι απολύτως σεβαστές, όπως σεβαστές είναι και οι προτάσεις οποιουδήποτε φιλελεύθερου οικονομολόγου κ.ο.κ. Δεν αντιλέγει κανείς στο ότι μια συγκεκριμένη οικονομική πολιτική π.χ. ενός κράτους θα φέρει τα Χ αποτελέσματα για τους εργαζομένους, τα Y για το κεφάλαιο κτλ. Δεν αρνούμαστε τη σχέση αιτίας και αποτελέσματος. Γνωρίζουμε ότι η οικονομική εξόντωση ενός λαού ανεβάζει τα ποσοστά του φασισμού, όπως και τι συμβαίνει όταν το νερό φτάσει στους 99,98 °C σε σημείο βρασμού κ.α. Αλλά, επειδή κάνατε λόγο για «προσγειωμένο στην πραγματικότητα», σας γνωρίζω ότι πραγματικότητα είναι και ο Χριστός, ο αληθινός και μοναδικός Θεός. Πραγματικότητα και μάλιστα θλιβερή είναι ότι αιτία της τραγικότητας του ανθρώπου είναι η αποστασία του από τον Θεό. Εν κατακλείδι, δεν έχω διαβάσει το συγκεκριμένο πόνημα του Αϊνστάιν, αλλά θα με έθλιβε πολύ αν ως μοναδική αιτία του τότε οικονομικού κραχ, θεωρούσε την σχέση παραγωγής και κατανάλωσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

...έκανες κου πε πε;